Lekkerbekken op het internet

OOoit zo betoverend lekker of zo hemeltergend slecht gegeten dat u spontaan de neiging kreeg deze belevenis met de hele wereld te delen? Lange tijd was het aan het legertje recensenten voorbehouden culinaire ervaringen op te tekenen. Maar met dank aan 's werelds grootste klaagmuur kan nu iedereen vertellen waar de lekkerste biefstuk van de stad te eten is.

Op het internet, want daar gaat het om, zijn verschillende sites voorhanden waar `leken' hun horeca-belevenissen kwijt kunnen. De zeer tevreden klant van restaurant X kan het maal van de avond tevoren roemen, terwijl degene met de reservering voor vanavond aan de hand van deze geschreven mond-tot-mond reclame kan concluderen dat hij met een gerust hart kan gaan.

De sites worden over het algemeen zeer druk bezocht. Een zeer bruikbare site is smulweb, al is het maar omdat het zich niet beperkt tot de grote steden. De culinaire site heeft weliswaar veel meer te bieden, maar kent aardig wat `amateurrecensies'. Amsterdam is het best vertegenwoordigd met bijna 700 recensies, maar bijvoorbeeld Haarlem (144 stuks) en Gouda (20 stuks) kennen ook de nodige toevoegingen.

Een volgende optie is Iens. Deze site is de digitale versie van het nuttige restaurantgidsje en spitst zich toe op de vier grote steden plus Maastricht en Groningen. Iens maakt sowieso al gebruik van amateurproevers bij het beoordelen van zo goed als elk restaurant in een van deze steden. Aan de hand van enkele `soundbites' en wat cijfermateriaal zie je in één oogopslag wat je zo'n beetje kunt verwachten. Maar de site biedt meer dan het papieren gidsje zelf. Allereerst is de internetversie vollediger, tevens gratis en kent bovenal de mogelijkheid meteen een eigen recensie door te mailen. Dat gaat bijzonder makkelijk. Surf naar het bezochte restaurant, klik op de knop `geef jouw mening' en schrijf je vernietigend of ophemelend oordeel. Tien seconden later kan heel de wereld lezen wat je hebt geschreven.

`Aha, lekker makkelijk', denkt de wat cynischer lezer nu allicht. Je hebt een restaurant, een internetaansluiting en een grote behoefte aan wat lovende publiciteit. Wat let je om je eigen restaurant de hemel in te prijzen?

De authenticiteit van de gastrecensies blijft natuurlijk een probleem. Dat bleek onlangs op de Amsterdamse en grotendeels Engelstalige site Specialbite. Specialbite is het werk van Ariane van Notten en Claire Campagne. Alleen de in hun ogen 150 meest interessante restaurants van Amsterdam zijn op de site te vinden. Elke week komt er een bij en elke week wordt er een naar `Siberia' verwezen. Interessant blijken vooral de klassiekers van de stad te zijn, maar zeer zeker ook de meest recente hippe tenten.

En om een van die hippe tenten was het laatst te doen, op deze zeer actuele site. Het trendy Amsterdamse restaurant `Blender' werd naar Siberia verwezen omdat de makers het vermoeden hadden dat veel positieve gastrecensies in de rubriek `what the crowd says' uit de Blenderhoek kwamen. Blender ontkende boos en een en ander heeft er inmiddels toe geleid dat Blender weliswaar nog in Siberia staat, maar dat dit frauduleus vermoeden niet meer wordt uitgesproken op de site.

Het is niet het enige voorbeeld op specialbite waar de commotie lang niet alleen over het eten gaat. Wie bij de gastrecensies van `De Ruimte' kijkt, ook al zo'n place to be, leest discussies over het al dan niet hippe gehalte van het etablissement en zijn bezoekers. Het eten schijnt bijzaak te zijn voor de af en toe flink vloekende amateurrecensenten.

Heb je als restaurantbezoeker iets aan al deze informatie? Ja en nee. Een kwalificatie als `het eten is mwaaah', komt zo af en toe voor en helpt een hongerig mens niet bepaald verder. Anderen weten zich echter beter uit te drukken en hun recensies geven wel degelijk een indruk van wat je kunt verwachten, zo leert ervaring mij. En tot slot is het gewoon vermaak. Je lekker mengen in discussies over wat wel of niet lekker, hip of slecht is. Appetijtelijke voorpret.

De genoemde sites: www.smulweb.nl (eerst aanmelden), www.iens.nl, www.specialbite.com

    • Tijn Kramer