KRANT & LEZER (7/7)

Ombudsmannen en lezersredacteuren worden in bijna alle delen van de wereld gevonden. In Amerika heten ze `news ombudsmen', `readers representative', `readers advocate' of `public editor'. Veel namen voor medewerkers die klachten en brieven van lezers behandelen. De bedoeling is de lezer aan zijn krant te binden. De eerste news ombudsman in Amerika werd in 1967 aangesteld bij The Courier-Journal en The Louisville Times.

De Amerikaanse kranten kampten met een verlies aan `credibility' en wilden hun weglopende lezers behouden. Overigens werd in 1922 bij de Asahi Shimbun in Tokio al een commissie geïnstalleerd om lezersklachten te onderzoeken. Een fenomeen dat zich de laatste jaren ook in Nederland voordoet. Maar er zijn nog kranten zoals Trouw, De Telegraaf, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad die een dergelijke fulltime-medewerker (nog) niet nodig vinden.

Hoofdredacteur Jaap de Berg van Trouw neemt wel een deel van zo'n functie waar. Al een paar jaar behandelt hij wekelijks in zijn column Brief van de hoofdredactie journalistieke vraagstukken en gaat in op reacties van lezers. Verder heeft de krant een maandelijks spreekuur en worden er via internet audiochats (beantwoording van vragen in audio) gehouden over thema's als asielzoekers, Jorge Zorreguieta en reality-televisie.

De Berg geeft toe jaloers te zijn op kranten die wel een lezersredacteur of ombudsman hebbben. Hij zegt: ,,Er is bij ons altijd al een sterke wisselwerking met lezers geweest. Maar wij zitten in een positie dat wij de kosten in de gaten moeten houden. Volgend jaar ga ik met de vut en of de krant dan nog op deze manier verder gaat, weet ik niet.''

,,Bij ons speelt het niet'', zegt adjunct-hoofdredacteur Stella Ruisch van De Telegaaf, ,,wij zijn allemaal privé-ombudsmannen en als lezers klachten hebben dan kunnen ze bij ons terecht.''

Dit is de laatste aflevering van een korte serie over de relatie van dagbladen met hun lezers.