Geld voor Ballast van Saoedi's

Bouwbedrijf Ballast Nedam heeft de afgelopen weken aanzienlijke betalingen ontvangen uit Saoedi-Arabië voor een vorig jaar afgerond bouwproject op een vliegveld. Ballast Nedam had nog 108 miljoen euro tegoed.

Ballast Nedam ontvangt sinds maart om de week een betaling van het Saoedi-Arabische ministerie van Financiën. Inmiddels is 54 miljoen euro, bijna 119 miljoen gulden, afgelost. Het bouwbedrijf verwacht binnen enkele maanden dat de achterstand van betalingen is weggewerkt.

Volgens een woordvoerder is Ballast Nedam opgelucht dat de betalingen nu daadwerkelijk binnenkomen. ,,De achterstand van betalingen duurt al een hele tijd. Hoewel de vordering van Ballast Nedam op Saoedi-Arabië nooit betwist werd, bemoeilijkte de frictie tussen twee Saoedi-Arabische ministeries de betalingen.''

In maart maakte bestuursvoorzitter R. Kottman van Ballast Nedam duidelijk dat de ministeries van Defensie en Financiën in Saoedi-Arabië met elkaar in onenigheid verkeerden over wie de schuld aan Ballast Nedam moest aflossen. Na inmenging van de Nederlandse ambassadeur in Riad lost het ministerie van Financiën de schuld nu in tranches af. Volgens Kottman hebben de rentelasten van de achterstallige betalingen Ballast Nedam ,,8 à 9 miljoen euro'' gekost. In totaal was Saoedi-Arabië ruim een miljard gulden verschuldigd aan Ballast Nedam voor de aanleg van de infrastructuur van een vliegveld bij de Saoedi-Arabische stad Dhahran.

Ballast Nedam heeft in het nabije verleden meer problemen in het buitenland gehad. Zo legde de overheid van Indonesië vorig jaar een baggerschip van Ballast Nedam ruim vier maanden aan de ketting, wat het bouw- en baggerconcern iets minder dan een miljoen gulden per week kostte. Net als met de huidige problemen met Saoedi-Arabië schakelde Ballast Nedam ook toen de Nederlandse overheid in om het probleem op te lossen.

Ook de bouw van een brug in Suriname leidde achteraf tot betalingsproblemen. Volgens de Surinaamse minister van Financiën drukte de 24 miljoen dollar die de brug kostte zwaar op de financiële situatie van het land. Kottman: ,,In het verleden heeft Ballast te grote risico's tegen te lage marges genomen.''