Van Heijningen jr.

Een boerenknul van een jaar of twintig, type bierdrinker, reed op een brommer door Dommelen en richtte daar een ravage aan: een heel terras ondersteboven, alles en iedereen aan gruzelementen. Het was hyperrealistisch gefilmd, zoals in die programma's vol gillende sirenes waarvan de commerciële zenders er wekelijks een paar uitzenden. Het joch werd achtervolgd door twee plaatselijke agenten. Hij reed het dorp uit en belandde in een graanveld. En opeens ging de achtervolging heel voorzichtig – een graanveld nietwaar, daar komt Dommelsch bier vandaan.

Het is het beste filmpje dat Matthijs van Heijningen jr. tot dusver heeft gemaakt, zei hij vorige week op een bijeenkomst van de reclamevereniging IAA/DAC. Het is echter nooit uitgezonden. ,,Ik had van tevoren heel duidelijk gewaarschuwd dat het behoorlijk heftig zou worden. Geen probleem, zeiden ze, prima. Maar uiteindelijk durfde Dommelsch het toch niet aan. De relatie tussen alcohol en verkeer, de vraag of die jongen misschien gedronken had... het was allemaal toch iets te riskant. Het filmpje is op de plank gelegd. Ik mag het ook aan niemand laten zien. Het bestáát gewoon niet. Ja, heel jammer.''

Al twee keer eerder heeft Van Heijningen eer ingelegd met een reclamefilmpje voor Dommelsch: eerst de jongen die op zijn favoriete cd iets hoort ploppen, veroorzaakt door het openen van een bierflesje tijdens de opnamen, en daarna de pas met een Gouden Loekie bekroonde archeologen die schedels opgraven met een halfrond gat in het gebit. Daarnaast regisseerde hij onder meer de haai, die ten behoeve van de Gouden Gids door de ruit van het aquarium dreigt te breken, en de elegante kunstschaatser die het, dank zij een verzekering van Delta Lloyd, durft op te nemen tegen een vervaarlijk ogend ijshockeyteam. Verder was hij verantwoordelijk voor de in weer en wind zwoegende oma die thuis op de boerderij een bord Unox-soep krijgt voorgezet, en voor het meest recente filmpje van Centraal Beheer, dat werd uitgezonden na het nieuws over de verloving van Willem-Alexander en Máxima: een bakker met een taart op de achterbank die plots moet remmen voor een groepje eenden, vlak voor paleis Soestdijk.

Matthijs van Heijningen is dezer dagen de meest gevraagde reclameregisseur van het land. Terwijl de films van zijn gelijknamige vader de laatste tijd geen kassuccessen meer werden, maakt hij filmpjes die een miljoenenpubliek bereiken. Toen hij de reclame als werkkring koos, was senior daar aanvankelijk niet blij mee. Voor iemand die in de jaren zestig en zeventig speelfilms maakte, gold de reclame nu eenmaal als een besmet vak. ,,Het was alsof ik mijn ziel aan de duivel had verkocht'', beaamt de zoon. ,,Maar natuurlijk was dit ook de beste manier om me aan Matthijs te ontworstelen. Hij dacht dat ik bezig was met Bona-spotjes. Nu valt het hem, geloof ik, wel mee wat ik maak.''

Ook junior wil trouwens nog wel eens een speelfilm maken, zei hij tegen zijn publiek van reclamemakers, maar hij heeft geen haast. ,,Als het enigszins kan, wil ik die twee dingen combineren. Ik zou de reclame niet graag los willen laten. Het is niet alleen een goede leerschool voor de speelfilm, maar het is ook een kunst apart, die ik gaandeweg heel erg ben gaan waarderen.''

Dat bleek ook uit de enthousiaste wijze waarop hij vertelde wat er allemaal bij komt kijken. Hoe lang er, bijvoorbeeld, is gezocht naar een bedrijf dat een geloofwaardige barst in het haaienaquarium kon maken (het effect kostte tenslotte drie ton en werd gemaakt in Parijs) en hoe het filmpje met de kunstschaatser pas tot leven kwam, toen de makers besloten dat hij ,,een stoere homo'' moest worden. De held was afkomstig van Holiday on Ice en de opnamen vonden plaats in een stadion in Tsjechië, omdat ijshockey daar een topsport is. Nu is Van Heijningen in gesprek over zijn eerste internationale opdracht: een filmpje voor Adidas. Hij straalde al bij voorbaat.

    • Henk van Gelder