Luchthavenstad is big business

Het idee van de luchthavenstad is big business: de Schiphol Group kijkt steeds vaker buiten de landsgrenzen, om het aan andere luchthavens te verkopen. De grootste slag sloeg Schiphol op de luchthaven John F. Kennedy (JFK) in New York. Schiphol USA veroverde daar een aandeel van 40 procent in een consortium dat de nieuwe terminal 4 gaat exploiteren, een project waarmee miljarden guldens zijn gemoeid. Ook hier brengt Schiphol een winkelstad tot ontwikkeling. De terminal, waar KLM-partner Northwest Airlines, Swissair, El Al en Air Lingus gebruik van zullen maken, wordt in mei officieel geopend. De Amerikaanse maatschappij Delta Air Lines, één van de grootste ter wereld, zal de `Schiphol-terminal' op JFK vanaf 2004 gebruiken voor de afwikkeling van zijn internationale vluchten vanuit New York.

Maar New York is voor Schiphol niet genoeg. ,,Als er ergens op de wereld een internationale luchthaven te koop is, zullen wij altijd gaan kijken'', zegt woordvoerder R. Wever van de luchthaven. Zo toonde Schiphol direct belangstelling toen de luchthaven Kingsford Smith van Sydney onlangs `te koop' werd gezet. Op de kleinere luchthaven van het Australische Brisbane zwaait Schiphol al de scepter.

Daarnaast probeert Schiphol al een aantal jaren een belang te veroveren in de luchthaven Soekarno-Hatta in Jakarta, jaagt het concern op Bangkok en wil het een vrachtcentrum op het vliegveld van Hongkong exploiteren. Een probleem waar Schiphol echter tegenaan zegt te lopen is het feit dat Schiphol nog steeds geen beursgang heeft kunnen maken. ,,Als staatsbedrijf krijgen wij internationaal allerlei beperkingen opgelegd'', zegt Wever.

Met de luchthaven van Frankfurt ging Schiphol eind vorig jaar zelf een samenwerkingsverband aan – `de eerste luchthavenalliantie ter wereld, onder de naam Pantares – om de succesformule van het Schiphol Plaza uit te dragen. Zo hopen beide vliegvelden meer kans te maken bij de ruim honderd luchthavenprivatiseringen die overal ter wereld op stapel staan.