Trainen met bizarre wapens

De PlayStation 2 is vele malen krachtiger dan zijn voorganger, de PlayStation. Ook concurrenten als de Dreamcast en de Nintendo 64 laat de machine technisch gezien achter zich. Toch zijn er nog nauwelijks spectaculaire PS2-spellen uitgekomen. Dat komt doordat softwarehuizen ongeveer twee jaar nodig hebben om de werking van een nieuwe spelcomputer onder de knie te krijgen en zover is het nog lang niet. Toch zijn er onlangs al enkele spellen verschenen die de grenzen zowel grafisch als qua besturing flink verleggen.

Allereerst is dat Star Wars: Starfighter van LucasArts, gebaseerd op de bekende filmserie van George Lucas. Je moet de planeet Naboo en een gedeelte van de ruimte ontdoen van de terreur van de Trade Federation. Daartoe kruip je in de huid van drie Starfighter-piloten en voer je een reeks missies uit. Je begint met een eenvoudige training, waarna de moeilijkheid met iedere missie verder wordt opgevoerd. Je beziet je omgeving vanuit de cockpit en die is bijzonder levendig. Het is niet te geloven dat zo'n gedetailleerdheid door de processor van de PlayStation 2 tijdens het spelen op het scherm wordt getekend en niet kant en klaar vanaf cd-rom wordt ingelezen. Het instrumentpaneel is opvallend overzichtelijk ontworpen en de talloze besturingstaken zijn op een inventieve en natuurlijke manier over de knoppen van de controller verdeeld.

Quake III Revolution van id-Software is de PlayStation 2-versie van Quake III Arena voor de pc. Dankzij de 60 beeldjes per seconde haperen de bewegingen nergens. Centraal staan virtuele multiplayer-arena's waarin spelers elkaar zo vaak mogelijk moeten neerknallen. Wie uitgeschakeld is wordt direct weer geregenereerd. Alle levels zijn zodanig ontworpen dat ze voldoende schuilplaatsen bieden, de meest bizarre wapens liggen onder handbereik. Getrainde spelers kunnen zich met bijna bovennatuurlijke snelheid voortbewegen. En als je in je eentje wilt spelen kan dat tegen bots, tegenstanders uit de hoek van de kunstmatige intelligentie.

Oni van Bungie Software is een strategisch vechtspel dat zich afspeelt in de nabije toekomst. Je moet als lid van de TCTF infiltreren in de gelederen van The Syndicate en deze onsympathieke club ontmantelen, waarbij heel wat afgeknokt en geschoten wordt. Ook hier uitgebreide trainingsmogelijkheden en een intuïtieve besturing met gebruikmaking van vrijwel alle knoppen van de controller. Het vechten is geen smakeloos beukwerk, maar een elegante choreografie. Razendsnel op allerlei knoppen drukken om combinaties van slagen en schoppen te genereren is zinloos, het komt aan op beleid. Bijzonder is de grote variatie aan grijstinten en het karakterontwerp halverwege cartoon en fotorealisme.

Samen met Nintendo, Sega en Treasure is Konami een Japanse spelontwikkelaar die consequent goeie spellen aflevert. In het verleden verwierf men terechte bekendheid met tweedimensionale ruimteschietspellen voor de Super Nintendo, Mega Drive en GameBoy. Daarin kwamen hele bijzondere ruimteschepen en robots voor, die organisch gegroeid leken in plaats van geconstrueerd. In Zone of the Enders zie je zulke constructies terug in glorieus 3D. Je hijst jezelf in een gekaapte mech, zo'n torenhoge vechtrobot uit de Japanse strips, en neemt het op tegen vijandige robots. Het robotontwerp met zijn integratie van plantaardige, dierlijke en mechanische vormen is verbazingwekkend – zoiets kunnen alleen Japanners bedenken! De besturing leer je in een uitgebreide trainingssessie en ook hier is het gebruik van de controller weldoordacht en intuïtief. De beelden zijn oogstrelend en buitengewoon vloeiend. Als klap op de vuurpijl zit er in de doos een speelbare demo van Metal Gear Solid 2, het spectaculaire strategische sluipspel dat alle grenzen zal verleggen en eind dit jaar uitkomt.

Alle PlayStation 2 spellen kosten ƒ149,95.