Ericsson en Sony: Zweedse sushi's?

Door met het Japanse Sony te gaan samenwerken bij de productie van mobiele telefoons, slaat Ericsson twee vliegen in één klap. Op deze manier krijgt het Zweedse telecomconcern, dat vanmorgen een massaontslag bekendmaakte, er niet alleen een partner bij om te helpen zijn enorme kosten te dragen, maar krijgt het ook de handen vrij om zich op de lucratievere markt voor mobiele netwerken te richten.

Beleggers hadden een dergelijke stap verlangd, omdat Ericssons verlieslijdende mobieletelefoondivisie hun allang een doorn in het oog is. Een verbintenis met Sony is om twee redenen een goede oplossing. In de eerste plaats bestaat er geen belangentegenstelling tussen de twee concerns – Sony concentreert zich op de consumentenmarkt, terwijl Ericsson zich als producent van hoogwaardige netwerkapparatuur wil profileren.

In de tweede plaats heeft Ericsson, aanvankelijk ook genoemd als mogelijke partner van Philips, lang beweerd dat het actief moest blijven op de markt voor mobiele telefoons om de verkoop van zijn netwerkapparatuur te vergemakkelijken. Door de samenwerking met Sony hoeft Ericsson zich niet helemaal uit deze markt terug te trekken en wordt zijn gebrek aan succes op deze markt gecamoufleerd.

De timing van de deal is opmerkelijk – net voor de bekendmaking van de resultaten van Ericsson in het eerste kwartaal. Waarschijnlijk wordt dan tegelijkertijd aangekondigd dat er nog meer arbeidsplaatsen zullen verdwijnen en dat Ericsson een afslankingskuur zal ondergaan. Maar Ericsson heeft zichzelf een beetje in het nauw gedreven door zo snel met het bericht over de samenwerking te komen. Want als het concern deze beloften nu niet inlost, zullen beleggers hevig teleurgesteld zijn.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld