Wessanen legt verkoop Leerdammer-kaas stil om MKZ-crisis

Het zuivel- en voedingsconcern Wessanen heeft de verkoop van het kaasmerk Leerdammer voorlopig stopgezet. Wessanen stelt dat als gevolg van de uitbraak van mond- en klauwzeer (MKZ) ,,het investeringsklimaat in de Europese zuivelindustrie te ongunstig is''.

Wessanen vreest dat het verkoopproces van de kaas onnodig ongunstig wordt beïnvloed, al heeft de uitbraak van MKZ ,,minimale effecten op het bedrijfsresultaat van Leerdammer''. Het concern benadrukt dat het niet afstapt van de ingezette strategie om alle zuivelactiviteiten de deur uit te doen en zich volledig toe te leggen op gezonde en speciale voeding.

Met het besluit plaatst Wessanen de kandidaat-kopers voor Leerdammer, Campina, Friesland Coberco en het Italiaanse Parmalat, in de wachtkamer. Wessanen zegt de ingezette groeistrategie van het kaasmerk vooralsnog voort te zullen zetten. Volgens Wessanen wordt de eerder uitgesproken winstverwachting voor het lopende halfjaar (3 tot 5 procent in vergelijking met 2000) niet beïnvloed door de Leerdammer.

Koninklijke Wessanen is er wel in geslaagd zijn Amerikaanse zuivelactiviteiten te verkopen. Voor 400 miljoen dollar (ongeveer een miljard gulden) wordt het Texaanse National Dairy Holdings eigenaar van Marigold Foods en Crowley Foods, die samen goed zijn voor een omzet van ongeveer 1 miljard dollar. Wanneer de benodigde goedkeuringen zijn verkregen, kan de verkoop in het tweede kwartaal worden afgerond.

Na afronding van de verkoop zal Wessanen de boekwinst van de verkoop bekendmaken. De onderneming gebruikt de opbrengst om zich verder te versterken in de natuurvoeding en specialiteiten, de markt waar Wessanen zich sinds begin dit jaar op richt. Bij de bekendmaking van deze strategie, in februari, kondigde topman M. Zondervan een reeks acquisities aan. Eerder al kocht Wessanen in deze markt Boas, Zonnatura en het Franse Distriborg. Vorige maand werd het Amerikaanse Food for Health overgenomen.