Goede Vrijdag, slecht nieuws

De koers van Buhrmann, 's werelds grootste handelaar in kantoorartikelen, is gisteren gekelderd van bijna 30 tot ongeveer 20 euro.

Buhrmann, dat sinds 1 maart weer onderdeel is van de AEX-index op de Amsterdamse beurs, raakte gisteren een derde van zijn beurswaarde kwijt. Bestuursvoorzitter Frans Koffrie had gerekend op een reactie van de koers bij de bekendmaking van tegenvallende, voorlopige cijfers over het eerste kwartaal. Maar hij is overvallen door de enorme koersval.

Was u verrast over de heftige reactie van beleggers na uw winstwaarschuwing?

,,Waarschuwing is niet het juiste woord. We hebben nog nooit een prognose uitgesproken voor het hele jaar 2001, en zeker niet voor het eerste kwartaal. Wat we gisteren bekend hebben gemaakt is dat de brutomarge op onze verkopen in maart onder druk hebben gestaan. Dat werd ons duidelijk op de dag vóór Pasen (op Goede Vrijdag, red.). Die margedaling komt voor de helft uit de Verenigde Staten. Daar hebben we minder standaard kantoorartikelen verkocht, met een hoge marge, en relatief meer software, waar een lagere marge op zit. En voor de helft van de papierdivisie in Europa.''

Beleggers reageerden zo teleurgesteld door het contrast tussen deze tegenvaller en het optimisme dat u uitstraalde bij de presentatie van de jaarcijfers (op 15 februari) en waarschijnlijk ook bij de road-show voor de emissie.

,,Bij de road-show hebben we vooral gesproken over de toekomst van de onderneming en de verwachtingen voor het hele jaar, nooit over het kwartaal. Wat ik gisteren heb gemeld is ook niet in strijd met mijn uitspraken tijdens de road-show en met wat in het prospectus staat.

,,Ik houd ook vast aan de uitspraak dat onze omzet in de Verenigde Staten dit jaar voor het hele jaar harder zal groeien dan de 4 procent groei van afgelopen jaar. Op 10 mei, als we onze kwartaalcijfers bekendmaken, geven we ook een prognose over de winst voor het hele jaar.''

Toch heeft deze koersval grote gevolgen voor Buhrmann. U bent voor verdere groei voor een deel afhankelijk van een stevige beurskoers.

,,Natuurlijk. Ik vind het ook niet leuk. Je rekent op een reactie als je iets moet vertellen waar een min voor staat. Maar niet in deze mate. Hier was ik totaal door verrast.''

Heeft u dan spijt over de presentatie van het bericht. Tijdens de aandeelhoudersvergadering in plaats van voor het begin van de beurshandel.

,,Ook wat dat betreft hebben we exact hetzelfde gedaan als altijd. We geven altijd informatie over het eerste kwartaal tijdens de aandeelhoudersvergadering.''

Is dit een eenmalig probleem of is die margedruk structureel, bijvoorbeeld door de stagnerende groei van de economie in de Verenigde Staten.

,,Nee, het is eenmalig. De markt voor kantoorartikelen is heel stabiel. Het effect op onze omzet was ook heel gering. Onze klanten zullen niet voortaan alleen maar producten kopen met lagere marges, want bij kantoorartikelen heb je niet zoveel keuze. Als je een inktpatroon moet hebben voor een printer, past er tenslotte maar één soort patroon in die printer. De marktgroei is afhankelijk van de groei van het aantal kantoorwerkers. Die groei zal in de Verenigde Staten iets afnemen, zoals we ook al eerder hebben gemeld, maar daar staat tegenover dat we er in de VS een paar grote klanten bij hebben gekregen.''

    • Remmelt Otten