Wie is waar

Th. van der Raadt, financiële topman van voedingsconcern Nutreco, wordt in juli de nieuwe bestuursvoorzitter van de producent van kantoorartikelen Ahrend. Het bedrijf móest een nieuwe topman zoeken om te worden overgenomen door de gelegenheidsformatie Stonehaven, begin dit jaar. Stonehaven bestaat uit de beleggers HAL (familie Van der Vorm) en Egeria (familie Brenninkmeijer), die Ahrend van de beurs hebben gehaald. De constructie had tot doel een vijandige overname door Buhrmann te voorkomen. Van der Raadt werkte tussen 1990 en 1998 al als financiële bestuurder bij Ahrend.

Reclamebureau TWBA moet tandenknarsend toezien hoe partner Onno Gout (41) per 1 mei compagnon wordt bij de anderhalf jaar oude, groeiende concurrent Maximum Recruitment Advertising. Hij geldt als een van de meest ervaren reclamemakers (14 jaar ervaring) in de arbeidsmarktreclame. Samen met een `creatief team' maakt hij kranten- en internetadvertenties voor werkgevers die werknemers zoeken. Onder meer Rabobank en Delta Lloyd waren zijn cliënten bij TWBA, dat onderdeel is van een Amerikaans reclamebureau. Voor het geld gaat hij niet, zegt Gout. ,,Je moet er op vooruitgaan, anders ga je niet weg, maar dé reden is het nooit. Ik wilde naar een jong bureau dat niet vastzit in tradities. Ze hebben bij Maximum geen vaste werkplekken, thuis werken is geen probleem. En omdat iedereen jong is, vinden ze internetreclame vanzelfsprekend.''

Marc Ruijs, woordvoerder van supermarktconcern Laurus, is een van de vele Laurus-medewerkers die liever niet uit het zuiden naar Rotterdam verhuist. Daar wordt dit jaar het hoofdkantoor van Laurus gevestigd, onder aanvoering van bestuursvoorzitter Ole van der Straaten. De kantoren in onder meer Den Bosch, Helmond en Amersfoort verdwijnen. In juni verruilt Ruijs Laurus voor de Van Gansewinkel Groep, een afvalverwerkingsbedrijf in de regio Eindhoven. Voortaan treedt Frank van Ooijen op als woordvoerder van Laurus, door Van der Straaten weggekocht bij Unilever.

De vrienden van Paul van der Stoel hadden hem meewarig aangekeken toen hij op zijn 26ste trainee werd bij McDonald's. ,,Ik zou twee jaar lang frites bakken in de keuken. Dat vonden ze maar raar.'' Hij had immers de slagersvakschool gedaan en dan word je toch slager. Zeventien jaar later, op 27 april, neemt hij de functie van Addy Hendrikx over: directeur van McDonald's Nederland. ,,Dat is dus een goede keuze geweest.'' Van der Stoel is dan verantwoordelijk voor 15.000 werknemers, 206 restaurants – waarvan 182 worden geëxploiteerd door zelfstandige ondernemers – en een omzet en winst die Nederland plaatst in de toptien van de 121 McDonald's-landen. Een paar keer per jaar zal hij naar de Verenigde Staten reizen om bij te worden gepraat over de internationale strategie en om kennis uit te wisselen met de 120 andere landenmanagers. ,,Ik word dan met alle egards ontvangen omdat Nederland belangrijk is voor McDonald's. Verder zijn we, in Nederland, oer-Hollands hoor.''

    • Frederiek Weeda