Yahoo staakt verkoop van sexartikelen

Yahoo stopt met de verkoop van sexartikelen op zijn website. Het mediabedrijf, dat afgelopen week bevestigde met de verkoop van pornografisch materiaal te zijn begonnen, neemt het besluit na kritiek van gebruikers.

Yahoo bood sinds kort via zijn website een breed assortiment van pornografische artikelen aan waaronder dvd's en videocassettes. Analisten zagen in de koerswijziging een uiterste poging om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren nu de belangrijkste inkomstenbron van Yahoo, online advertenties, zich ongunstig ontwikkelt.

,,Veel van onze gebruikers hebben de afgelopen week hun bezorgdheid geuit over de producten die via Yahoo Shopping worden verkocht'', aldus operationeel directeur Jeff Mallett. ,,Wij hebben hun klachten aangehoord en snel gehandeld.'' Volgens Mallett heeft ,,een significant aantal'' gebruikers laten blijken het niet eens te zijn met het nieuwe assortiment. Hoeveel klachten Yahoo heeft ontvangen wil het niet zeggen.

In een interview op woensdag verdedigde Mallett de stap van Yahoo nog. Het mediabedrijf wilde sexartikelen aanbieden naast kinderspeelgoed en computers, omdat het de grootste webwinkel ter wereld wil worden.

Yahoo, dat een kleine 200 miljoen geregistreerde gebruikers heeft, kampt met financiële tegenvallers en is op zoek naar nieuwe bestuurders. Het maakte woendag bekend dat het aantal personeelsleden wordt teruggebracht met 12 procent. Het is voor het eerst dat bij Yahoo ontslagen vallen.

Volgens een woordvoerder van Yahoo heeft de staking van de verkoop van pornografisch materiaal geen gevolgen voor de winst- en omzetverwachtingen van het bedrijf. ,,Het was een erg klein gedeelte van onze opbrengsten'', aldus een woordvoerder. Safa Rashtchy, een analist van Bancorp Piper Jaffray, onderschrijft deze visie. Analisten verwachten dat Yahoo dit jaar een omzet zal behalen van 750 miljoen dollar. Rashtchy schat de gemiste omzet uit sexartikelen voor het jaar 2001 op tussen 7 en 10 miljoen dollar. ,,Deze stap laat zien dat Yahoo moet nadenken over zijn strategie'', aldus de analist. ,,Het is moeilijk iedereen tevreden te stellen. Toch was het uitgangspunt van Yahoo alles te bieden aan iedereen.''

Breaking Viewspagina 21