MARKTPENETRATIE VAN EEN MAALTIJDCONCEPT

Ieder jaar komt Honig met een innovatief maaltijdconcept op de markt. Een gemaksproduct dat moet scoren in het segment van snel te bereiden maaltijden waar tegenwoordig volcontinu wordt geconsumeerd. Dit jaar wil de deegwarenproducent uit Koog aan de Zaan een voorgegaard deeglapje van tarwe-, soja- en havermeel aan ons slijten waarin etenswaren uit alle windstreken kunnen worden gewikkeld: de world wide wrap. De oorsprong van de wrap ligt op straat in verre landen, waar men bij gebrek aan een gedekte tafel gewend is eten in lapjes soepel brood te wikkelen om zo uit het handje te kunnen eten.

Honig wil nu dat wij op variabele momenten thuis gaan wrappen met hun deeglapjes. De beloofde handomdraai waarmee een wrap-maaltijd snel op tafel kan worden gezet volgens de wervende tekst op de verpakking, heeft slechts betrekking op het vullen en vouwen van de lapjes deeg. Met de bereiding van de vulling – die ook nog vraagt om Honigsausmix en dipsaus – ben je nog wel even bezig. Zo wordt de consument met onjuiste informatie tot de koop aangezet. Met dit uitheemse maaltijdproduct mikt Honig op de groep `boodschappers' tussen 20 en 50 jaar. In Nederland worden nu 4 miljoen wraps verkocht, een marktpenetratie van 7 procent. In drie jaar tijd wil Honig dat aantal verdubbelen. Uiteindelijk moet de world wide wrap een marktpenetratie bereiken van 50 procent. Ter vergelijking: pasta heeft een marktpenetratie van 80 procent. Maar pasta is lekker om te eten, hetgeen niet van deze world wide wrap gezegd kan worden, of elke andere wrap die reeds op de markt is. Het is ronduit een belediging dat wij verondersteld worden dit gemaksproduct lekker te vinden. Maar bij kinderen, die van blanco smaken houden, gaat dit fingerfood er wel in – mits er voldoende mayo of ketchup onder handbereik is. Zo wordt een nieuwe generatie consumenten culinair misvormd zodat de markt bouwrijp is voor een toekomst met nog meer kant-en-klaar ellende die de markt moet penetreren. Mensen, wordt wakker! Blijf baas in eigen keuken en getroost een kleine inspanning. De zon gaat niet voor niets op. Dinsdag een recept voor authentiek fingerfood uit eigen keuken.

    • Florine Boucher