De week

AFKOELING EN ANARCHIE zijn de nieuwste wachtwoorden in het arbeidsconflict tussen de NS en de vakbonden. Minister Netelenbos heeft partijen donderdag gevraagd een week af te koelen en te voorkomen dat nog langer per dag een miljoen NS-klanten door stakingen verstoken blijven van treinvervoer. Het spooroverleg verloopt net zo stroperig als het poldermodel. Over de vraag of er wordt afgekoeld kan niet zonder voorwaarden worden besloten. Conducteurs en machinisten willen slechts afkoelen als de minister belooft de partijen tijdens die verkoeling om de tafel te brengen. Maar FNV en CNV zien weinig in een actieve rol van Netelenbos. De NS vindt dat afkoelen ook moet leiden tot bezinning. Misschien doet Pasen wonderen met alle betrokkenen en daagt er maandagavond licht in de spoortunnel. Anders grijpt premier Kok in. Wie nog langer treinen stilzet schept anarchie, meent hij. Staken staat niet meer in verhouding tot het doel. Kok dreigt met de rechter. Als die hem gelijkgeeft wordt het rondje om de kerk een instituut.

COR BOONSTRA, de vertrekkende Philips-topman, riep deze week een lading negatieve publiciteit over zich af. Hij maakte zelf bekend dat de Stichting Effectenverkeer (STE) hem heeft aangeklaagd wegens mogelijke handel met voorkennis van aandelen-Endemol. Op 17 maart 2000 werd het Hollandse amusementsbedrijf opgekocht door het Spaanse Telefónica, waardoor het aandeel Endemol in die maand 48 procent duurder werd. Tevoren waren er al geruchten over een bod. Boonstra kocht aandelen-Endemol, mogelijk vóór de overname. En mogelijk zou hij daarin gestimuleerd zijn door informatie van zijn levensgezellin, zakenvrouw Sylvia Tóth die destijds commissaris bij Endemol was. In drie weken denkt het openbaar ministerie voldoende stukjes van de legpuzzel in deze zaak bijeen te hebben, om te beslissen of Boonstra een strafrechtelijk onderzoek tegemoet kan zien. Als dat gebeurt is zijn imago als succesvol zakenman, die doortastend een concern als Philips reorganiseerde, voorgoed beschadigd.

BEURSFRAUDE, wanneer is daar nu echt sprake van? Justitie worstelt ermee. Deze week werden tot grote teleurstelling van het openbaar ministerie door de Amsterdamse rechtbank drie verdachten vrijgesproken. Drie medewerkers van Strating Effecten hadden meegewerkt aan het gebruik van coderekeningen in Zwitserland, volgens het OM om de Nederlandse belastingen te ontduiken. Omdat de naam van de werkelijke rekeninghouder werd verdoezeld zou er sprake zijn geweest van valsheid in geschrifte. Maar de rechter kijkt daar heel anders tegenaan. De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor nieuwe rechtszaken tegen verdachten in `Operatie Clickfonds'.

VRIJ PERSONENVERKEER – dus ook werknemers – was een van de aansprekende pijlers van het Verdrag van Rome in de jaren '50. In de praktijk bestaan er 45 jaar na dato nog steeds ernstige belemmeringen voor dat vrije verkeer binnen de Europese Unie. Sociale verzekeringen en pensioenvoorzieningen zijn zó verschillend in de lidstaten dat het vaak onaantrekkelijk is om een baan over de grens aan te nemen.

Groot is de teleurstelling onder Oost-Europese landen die kandidaat zijn voor toetreding tot de EU dat `Brussel' ook hun werknemers in de wacht wil zetten. De Europese Commissie stelde woensdag voor dat de huidige lidstaten werknemers uit de kandidaat-landen maximaal zeven jaar na toetreding kunnen weren. Duitsland en Oostenrijk vrezen namelijk een grote toestroom van baanzoekers. `Onaanvaardbaar' reageerde Polen, een van de landen die het eerst mogen toetreden.

HET ZIT DE KLM niet mee. Vorig jaar mislukte de alliantie met Alitalia die gepresenteerd was als de ,,meest vergaande'' vorm van samenwerking in de luchtvaart ter wereld. Vervolgens ging een voorgenomen fusie met British Airways de mist in. Nu ziet het vliegbedrijf ook af van een fusie van zijn technische dienst met de Amerikaanse United Technologies Corporation. Dat samengaan had KLM forse besparingen op onderhouds- en personeelskosten moeten opleveren. De directie zwichtte voor het verzet van de technici, die bang waren voor verlies van hun KLM-status en verslechtering van arbeidsvoorwaarden. Toch geeft de KLM niet op. ,,Als de technische dienst wil overleven zullen ze mee moeten doen met de internationale trend van schaalvegroting en fusies.''

    • Theo Westerwoudt