Belastingvlucht

Vaarwel Hollands glorie. GTI wordt alsnog Belgisch. Afgelopen woensdag mocht bestuursvoorzitter Jan Westerhoud de buitenwereld inlichtten over het bod van Tractebel op zijn in 1801 opgerichte bedrijf. De nadruk lag op het woordje `vriendelijk'. Naast Westerhoud zat de Belg Philippe Casier, bestuurder van Tractebel en tevens directievoorzitter van dochter Fabricom. Negen jaar geleden was hij er als directielid ook bij toen Fabricom, eveneens een technisch installatiebedrijf, een poging had ondernomen om GTI in te lijven.

,,De periode was er nog niet rijp voor'', vertelde Casier deze week diplomatiek. Tractebel had via Fabricom eind 1991, begin 1992 stilletjes een belang van meer dan 30 procent opgebouwd in GTI. In de visie van Casier ging het toen vooral om een fiscaal klusje. Fabricom had destijds een zeer ruime kaspositie en belastingtechnisch was dat onhandig. Het geld investeren in een Nederlands bedrijf zou fiscaal beter uitpakken.

,,Wij kregen vervolgens vanuit de markt allerlei pakketen GTI aangeboden, en voordat het wisten hadden we meer dan 30 procent'', verklaarde Casier onschuldig. ,,En juist in die tijd werd die nieuwe verplichting ingevoerd: we moesten het belang bekendmaken.'' Zijn collega Dekker van GTI was not amused toen Casier aan de telefoon hing om te melden dat zijn bedrijf een derde van de aandelen in bezit had. ,,Nederlanders zijn Nederlanders, en Belgen zijn Belgen'', kreeg Casier te horen.

Zo niet van Van Westerhoud. Die spiegelt zich liever aan Fortis-baas Van Rossum, de ultieme Nederbelg.

    • Philip de Wit