Zware kritiek op topman van Daimler

Topman Jürgen Schrempp van DaimlerChrysler heeft van de kleine aandeelhouders gisteren de gele kaart gekregen. Scherpe kritiek kreeg de topman op de grote verliezen die de autoproducent lijdt.

Teleurgesteld, boos en verdrietig waren de ruim 11.000 beleggers die naar de aandeelhoudersvergadering van het wereldconcern in Berlijn waren gekomen. ,,Mijnheer Schrempp, wanneer treedt u terug?'' vroeg Ekkehard Wenger, aandeelhouder en econoom, die het op jaarvergaderingen regelmatig opneemt voor de kleine belegger. DaimlerChrysler telt 1,9 miljoen kleine aandeelhouders, die 21 procent van de aandelen hebben. De rest is in handen van grootaandeelhouders zoals Deutsche Bank (12 procent) en de staat Koeweit (7 procent).

De aandeelhouders verwijten Schrempp vooral dat de waarde van het aandeel aanzienlijk is gedaald door de kostbare overname van het noodlijdende Chrysler. Tijdens de bestuursperiode van Schrempp is de beurswaarde van het concern met 70 miljard mark verminderd. ,,Dat is ernstiger dan zijn voorganger Reuter ervan heeft gebakken'', zei aandeelhouder Jürgen Grässlin. Vorig jaar kritiseerden de aandeelhouders de overname van Chrysler ook al. Ze waren het concern liever kwijt dan rijk. Sindsdien is de koers verder teruggelopen van 65 euro naar 54,10 euro gisteren.

,,Zelden zijn aandeelhouders met zo'n woede naar een aandeelhoudersvergadering gereisd'', zei Klaus Kessler van de Vereniging voor Effectenbescherming.

Schrempp echter verdedigde zijn strategie. ,,De mondiale aanwezigheid is nodig, want alleen een mondiaal opererende onderneming kan het groeipotentieel benutten dat wereldwijd aanwezig is om duurzame groei te genereren'', zei Schrempp. Daimler alleen was te klein om te overleven. Daarom was de fusie met Chrysler noodzakelijk en is een belang in het Japanse Mitsubishi genomen. Maar bij beide concerns zijn grote problemen, waardoor DaimlerChrysler het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 0,8 tot 1,0 miljard euro lijdt. Al in 2000 moest Chrysler zijn winstverwachting dramatisch bijstellen. Dit jaar verwacht het concern op een winst van 1,2 tot 1,7 miljard euro uit te komen wegens de ,,eenmalige saneringskosten'' voor Chrysler en Mitsubishi van 3,5 miljard euro (6,8 miljard mark), rekende Schrempp de aandeelhouders voor. Bij Chrysler moeten 26.000 arbeidsplaatsen verdwijnen, bij Mitsubishi 9.000.