Yahoo lijdt verlies en schrapt banen

Bij internetbedrijf Yahoo zullen 430 banen verdwijnen, ofwel 15 procent van zijn personeel. Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal een nettoverlies van 11,5 miljoen dollar.

Dat heeft Yahoo gisteren nabeurs bekendgemaakt. Exclusief buitengewone lasten boekte Yahoo een winstje van 7,6 miljoen dollar, vergeleken met 60,5 miljoen dollar een jaar geleden in dezelfde periode. De omzet over de eerste drie maanden bedroeg 180,2 miljoen dollar, terwijl dat vorig jaar nog 230 miljoen was. Analisten hadden overigens maar 172 miljoen verwacht.

Yahoo heeft te maken met een teruglopende groei van de Amerikaanse economie, die vooral adverteerders weerhoudt van bestedingen. Yahoo is voor ongeveer 90 procent afhankelijk van advertenties, maar hoopt dat terug te brengen tot 80 procent. Intussen probeert het bedrijf te bezuinigen waar het maar kan, door taken uit te besteden, zelf minder aan promotie te doen en internationale activiteiten te centraliseren.

Er zit bij Yahoo nog steeds groei in het aantal bezoekers en geregistreerde gebruikers. De inkomsten per duizend bekeken pagina's – een financiële standaard voor internetsites – lopen echter hard terug. Inmiddels is dat 1,50 dollar terwijl dat een jaar geleden nog 3,84 was.

Gisteren werd ook bekend dat Yahoo sinds kort op zijn internetsite voor `shopping service' porno op video en DVD aanbiedt. Hoewel Yahoo de films niet direct zelf verkoopt, krijgt het bedrijf uit de verkoop wel een deel van de opbrengst van de films die via de site bij partners worden besteld.

Ook haalt Yahoo omzet uit het abonnement voor detailhandelaren die op de site staan. Dat tarief is voor verkopers van seksartikelen driemaal zo hoog als voor andere winkels.