VERTRAGING METEN

Volgens het prestatiecontract dat NS Reizigers met de overheid sloot moet in 2005 ten minste 92 procent van de treinen op tijd rijden. `Op tijd' is een trein als hij niet later dan drie minuten na de in de dienstregeling vastgelegde tijd een knooppunt passeert. De prestatie wordt gemeten door de Railverkeersleiding. Per computer wordt voor alle dagen van het jaar gedurende 24 uur per dag voor àlle treinen vastgesteld hoe laat ze een van de veertig knooppuntstations passeren.

De meting wordt vergeleken met de in de computer opgeslagen dienstregeling. In 1998 reed 83 procent van de treinen op tijd, in 1999 was dat verbeterd tot 86,5 procent, maar vorig jaar bracht weer een terugslag met 84,7 procent.

Ook de reizigersorganisatie Rover (www.rovernet.nl) meet de NS-punctualiteit, sinds drie jaar in een gestructureerde vorm. Eens per twee maanden wordt op een woensdag tussen 7 en 10 uur en 3 en 6 uur op zeven knooppuntstations gemeten hoe laat precies de deuren van treinen open- of dichtgaan. Ook hier geldt het drie minuten-criterium. De door Rover bepaalde punctualiteit ligt een paar procent beneden die van de NS.

Tot begin 2000 nam volgens Rover de NS-prestatie toe (tot 84 procent `op tijd'), daarna trad opeens weer een daling in. Rover krijgt voor het werk, waar 120 onderzoekers voor nodig zijn, subsidie van de overheid.