ONTWIKKELINGEN

Kaartjesautomaten In 2004 wil NS alle loketten sluiten. Reizigers moeten hun kaartjes dan uit de automaten halen. Vooral ouderenbonden zijn tegen de voornemens. Veel ouderen vinden de bediening ingewikkeld. Maar ook toeristen en onervaren treinreizigers worstelen regelmatig met de gele automaat. Zelfs voor wie de bediening geen obstakel is, kan voor verrassingen komen te staan. Zo kan de reiziger niet met een chipper, chipknip of creditcard betalen. Ook is het niet mogelijk een zogenoemd via- of rondreiskaartje te kopen. En als de reiziger verscheidene kaartjes uit de automaat wil halen, vraagt dat heel wat geduld. Vijf kaartjes betekent vijf keer dezelfde handeling plegen, want elk kaartje moet apart ingetoetst en betaald worden. Als dat met pinpas geschiedt, vraagt de automaat vijf keer om de pincode. NS is zich bewust van deze beperkingen en heeft aangekondigd nieuwe automaten te verbeteren. Op Amsterdam CS zijn inmiddels tien automaten te vinden die meerdere kaartjes in één handeling kunnen verstrekken, zij het alle met hetzelfde vertrekpunt. Bovendien kan de toerist er met een buitenlandse pinpas betalen.

Op dit moment wordt ongeveer 55 procent van de treinkaartjes via de 617 automaten verkocht.

Avondretour Sinds 1 januari 2001 is het avondretour uit het kaartenassortiment verdwenen. Vijfduizend houders van een voordeeluren- of een jaartrajectkaart maakten zes dagen per week gebruik van dit voordelige retourtje. Zij kregen 's avonds (behalve vrijdag) boven op hun gebruikelijke 40 procent, nog eens 25 procent korting. Slechts één procent van de verkochte kaartjes op één dag was een avondretour en op de totale kaartomzet bleef het vervoerbewijs steken op 0,3 procent. Te weinig, aldus NS. Het verdwijnen van het avondretour gebeurde vrijwel geruisloos. Wie de kaartautomaat op NS-stations nauwkeurig bekijkt, ontdekt daarop nog een – niet langer werkende – knop voor het avondretour.

Cameratoezicht Op 38 stations worden de reizigers via camera's in de gaten gehouden. In totaal hangen er 1.128 camera's, waarvan één op een lijn van NoordNed in Sneek. Sinds een aantal weken hangen er ook camera's in de treinstellen van de Zoetermeerlijn, waar zich relatief veel problemen voordoen met agressie. Het gaat om een proefproject.