Fusie KLM met UTC afgeblazen

KLM ziet af van de voorgenomen fusie van de technische dienst van de luchtvaartmaatschappij met het Amerikaanse technologie- en onderhoudsbedrijf United Technologies Corporation (UTC).

,,Op dit moment is een fusie niet haalbaar'', zei een woordvoerder van KLM vanochtend desgevraagd. Wel zegt KLM te streven naar een vorm van samenwerking met UTC en houdt het de optie open om ,,op termijn tot een volledige fusie'' te komen.

Daarmee zijn stakingen van de circa 4.600 KLM-technici voorlopig van de baan. De luchtvaarttechnici hadden gedreigd vanaf morgen met acties te beginnen als KLM de fusie met UTC niet zou afblazen. In een brief aan de verontruste technici schrijft de directie dat er meer tijd nodig is om te bepalen ,,hoe de samenwerking eruit moet zien''. De woordvoerder onderstreepte vanochtend dat er hoe dan ook ,,iets gaat gebeuren'' met de dienst. ,,Als de technische dienst in de toekomst wil overleven zullen ze mee moeten doen met de internationale trend van schaalvergroting en fusies.''

Het afgelopen jaar mislukten KLM's fusiebesprekingen met Alitalia en British Airways. UTC is een conglomeraat dat technische diensten levert aan de luchtvaartindustrie, maar ook motoren (Pratt & Whitney) en helikopters (Sikorsky) fabriceert. KLM en UTC tekenden een jaar geleden een intentieverklaring waarin het voornemen tot samenwerking werd bekrachtigd. In een reactie stellen de technici dat zij de acties voorlopig opschorten, maar de ontwikkelingen rond hun dienst ,,zeer kritisch'' zullen volgen. De technici beschuldigen het KLM-management van bedreiging. Volgens Van der Hout hebben managers van KLM geprobeerd het personeel te ,,intimideren'' toen enkele honderden technici vorige week een petitie wilden aanbieden aan de directie. De technici vinden dat ,,schandalig'', zegt R. van der Hout, grondwerktuigkundige en voorzitter van de vorig jaar opgerichte Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT). KLM wil de beschuldigingen eerst onderzoeken alvorens er een reactie op te geven, aldus de woordvoerder vanochtend.

De grondwerktuigkundigen willen dat hun dienst een volledige dochter blijft van KLM. In dat geval sluiten de technici samenwerking met andere onderhoudsbedrijven niet uit, ook niet met UTC. Als voorbeeld noemt Van der Hout de technische diensten van Lufthansa en Swissair. Op dit moment werken de KLM-technici onder meer ook voor Virgin, Martinair en Atlas Air. KLM-bestuurder P. Hartman verwachtte vorig jaar nog dat het nieuwe bedrijf een miljardenomzet zou halen.