Een sigaar uit de oude doos

Het bod van de Belgische concurrent Tractebel, die zich negen jaar geleden al eens opdrong als opkoper, verlost technisch dienstverlener GTI uit zijn lijden als beursgenoteerde onderneming. Naar schatting meer dan 95 procent van de aandelen is in handen van professionele beleggers, op de beurs is weinig handel en grootse plannen voor de uitgifte van aandelen, het enige valide argument voor een beursnotering, had GTI evenmin.

Verrassend is de overname wel, zoals het steeds weer verrassend is dat firma's die zich fier een zelfstandige toekomst toedenken, voor een goed bod gewoon te koop blijken te zijn. Vorig jaar viel verzekeraar ASR in handen van concurrent Fortis, dit jaar volgde een andere onneembare vesting, snoepfabrikant Van Melle, die in handen kwam van het Italiaanse Perfetti.

Tractebel biedt 37 euro per aandeel GTI, een premie van 53 procent ten opzichte van de gemiddelde beurskoers van de laatste 30 dagen voor de publicatie van het bod. Daarmee voldoet de overname keurig aan de twee criteria die in het Nederlandse bedrijfsleven gelden voor een succesvol bod: een royale premie voor de aandeelhouders en een nieuwe stoel voor de topman.

Een uitbundige overnamepremie moet beleggers ontmoedigen om hogere bieders voor hun aandelen te zoeken. Een nieuwe positie voor de topman geeft hem een prikkel de commissarissen en de ondernemingsraad voor het bod te winnen.

Blijft over de vraag of het bod wel zo royaal is als op het eerste gezicht lijkt. GTI betaalt het bod van de Belgen voor meer dan een kwart zelf. Het installatieconcern heeft bijna 100 miljoen euro in kas en in effecten belegd, samen bijna 11 euro per aandeel. Dat geld kan de nieuwe eigenaar direct opstrijken.

Voor de dominante aandeelhouder van GTI, investeringsmaatschappij HAL, die 20 procent van de aandelen bezit en vorig jaar Ahrend van de beurs haalde, is dit een plezierig afscheid. Het spekt de leeggelopen kas. En de koers van GTI was jarenlang niet vooruit te branden.

Voor twee beleggers die vorig jaar in GTI zijn gestapt is het bod een bevestiging van hun (toen) wat tegendraadse filosofie. Niks internet. Het Delta Deelnemingen beleggingsfonds, dat 8,5 procent van GTI bezit, en HLB Holding, een beleggingsvehikel van ex-CPB-directeur P. de Ridder, mikken beide op de kansen bij bedrijven met een lage beurswaarde. HLB bezit tenminste 5 procent van GTI. De Ridder boekte naar schatting 90 procent rendement in zeven maanden. Niet gek voor de oude economie.