Volop Nederlands

Satellietkijkers krijgen een steeds volwaardiger pakket aan radio- en tv-kanalen. Op vrijdag 30 maart jl. maakten Fox en Fox Kids hun debuut bij Canal Digitaal Satelliet, het satellietaanbod van Canal+. De twee zenders, die samen een kanaal vullen, hebben een driejarige overeenkomst gesloten met Canal+. Fox heeft op de satelliet alvast de identificatie `V8' gekregen, de naam die het kanaal na de overname door SBS Broadcasting per 1 mei zal krijgen. Per 1 september zal SBS het kanaal mogelijk Veronica gaan noemen, de onderhandelingen hierover met de vereniging Veronica zijn nog altijd gaande. Slogans als `eigenzinnig', `avontuurlijk', `jong', `rebels', `sexy' en `cool' en veel speelfilms en series moeten de zender gaan typeren.

Om een zo groot mogelijk bereik te hebben zenden Fox en Fox Kids uit in zowel de codering MediaGuard als Irdeto. Met de komst van dit kanaal zijn bijna alle Nederlandse zenders beschikbaar in het semi-gratis satellietaanbod van Canal+: Nederland 1, 2, 3, RTL 4, 5, Yorin, Net 5, SBS 6, FOX, FOX Kids en TMF. Als toegift is er het ongecodeerde BVN-TV dat `het beste' van de Vlaamse en Nederlandse publieke omroep uitzendt. Alleen het op Nederland gerichte MTV en Cartoon Network ontbreken, al is er wel een aantal themazenders van MTV tegen betaling beschikbaar.

Radio 10 FM en Love Radio

Ook het aanbod van Nederlandse radio breidt zich gestaag uit. Wegener Radio en Televisie begon afgelopen maandag met het uitzenden van Radio 10 FM en Love Radio op de Astra 1. Beide zijn ongecodeerd te ontvangen in het Canal Digitaal Satelliet-platform. De commerciële zenders Radio 538, Sky Radio en Classic FM, KINKfm en Yorin FM waren al langer vrij te ontvangen. De publieke omroepen Radio 1 t/m 4, 747 AM en de Concertzender worden echter alleen gecodeerd uitgezonden. Dit heeft alles te maken met de auteursrechten. Anders dan veel buitenlandse publieke omroepen die wel ongecodeerd uitzenden, wil men het bereik beperken tot de bezitters van een Nederlandse smartcard.

Digitale kabel

Het digitale kabelplatform Mr. Zap verliest binnenkort de abonnees in het UPC-verspreidingsgebied (o.a. Gelderland en Rotterdam). De reden is dat UPC volgende maand begint met het eigen UPC Digital op de settop-boxen van Mr. Zap.

Mr. Zap was oorspronkelijk opgezet om een aantal kabelbedrijven te verenigen zodat gezamenlijk digitale kabeltelevisie (in betaal-tv vorm) aangeboden kon worden. Het bedrijf zei de ambitie te hebben in 2000 100.000 digitale ontvangers uit te zetten. Uiteindelijk zijn dit er 35.000 geworden. Volgens directeur Lex Nicolaï wordt nu nagedacht over de toekomst van het bedrijf.

Ook Essent Kabelcom, de tweede kabelaar van Nederland, zegt inmiddels na te denken over een `eigen' digitale strategie, mogelijk zonder het Mr. Zap-concept. Toch zoekt directeur Nicolaï nog naar uitbreiding van het programma-aanbod. Mr. Zap biedt ten opzichte van `Casema Digitale Televisie' en UPC Digital het kleinste aanbod aan.

Fox/Fox Kids: Astra 1, 12.574 GHz. H. Symb.Rate 22.000 FEC 5/6 (beschikbaar in Irdeto en Mediaguard voor kaarthouders vanaf het mininumpakket). De ongecodeerde smalbandige uitzendingen van Fox/Fox Kids op de Eutelsat W2 stoppen begin mei. Radio 10 FM en Love Radio zenden uit op dezelfde frequentie als Fox/Fox Kids, maar dan ongecodeerd.