Popzender MTV lijft concurrent TMF in

Het Nederlandse televisiestation The Music Factory (TMF) komt in handen van zijn belangrijkste concurrent, het Amerikaanse MTV. MTV is vooralsnog niet van plan de beide muziekstations samen te voegen.

Uitgever Wegener doet TMF voor een onbekend bedrag van de hand. Volgens bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener was TMF ,,te kwetsbaar'' om als onafhankelijke speler op de televisiemarkt te blijven opereren. Die markt wordt beheerst door ,,sterke mondiale spelers waar TMF geen partij voor is'', aldus Houwert vanochtend in een toelichting. ,,Binnen Wegener neemt TMF een kleine positie in en kan het niet de gewenste groei realiseren.''

Sinds Wegener vorig jaar de dagbladendivisie van uitgever VNU overnam, concentreert de uitgever uit Apeldoorn, onder meer eigenaar van Utrechts Nieuwsblad en De Gelderlander, zich op direct marketing en het uitgeven van regionale kranten. De dagbladen van Wegener zijn goed voor driekwart van de omzet van ruim twee miljard gulden.

Met TMF verkoopt Wegener het grootste deel van zijn radio- en televisiepoot. MTV neemt behalve het Nederlandse televisiestation ook het Vlaamse TMF en de internetactiviteiten van TMF over. TMFWeb is bijvoorbeeld een van de grootste aanbieders van gratis internet in Nederland. Wegener Radio en Televisie bestaat nu alleen nog uit de radiostations Radio 10 FM en Love Radio, waarvoor Wegener nog een koper zoekt.

Wegener boekt volgens Houwert ,,een mooie boekwinst'' op TMF. In Nederland was het station, dat bijna zes jaar bestaat, vorig jaar voor het eerst winstgevend, maar in België maakt het nog verlies. Ondanks het beperkte marktaandeel in Nederland (0,9 procent), heeft TMF een groot bereik onder jongeren. TMF is marktleider op het gebied van muziek-tv en trekt meer kijkers dan concurrenten als MTV, dat Engelstalige programma's uitzendt, en The Box, waar kijkers telefonisch videoclips kunnen bestellen. De nieuwe eigenaar van TMF, MTV, is onderdeel van het Amerikaanse mediaconcern Viacom.