`Ons motto is: divers is goed'

De Vlaamse muziekgroep DAAU wenst zich niet te beperken tot één stijl. Onlangs verscheen een nieuwe cd van de groep, `Life Transmission'. ,,Elektronica en cello gaan heel goed samen.''

Wijselijk hebben ze hun groepsnaam op de nieuwe cd Life Transmission ingekort tot DAAU. Voluit geschreven is Die Anarchistische Abend Unterhaltung een toepasselijke, maar ook verwarrende naam voor een Vlaamse popgroep met een instrumentarium waarin cello, viool, accordeon en klarinet de dienst uitmaken. Het zelfgeschreven en tamelijk gedisciplineerde repertoire is grotendeels instrumentaal en sinds de oprichting in 1992 overschrijdt DAAU grenzen tussen pop, klassiek, volksmuziek en sampletechniek. Reggae en elektronische dansbeats worden niet geschuwd en in het nummer Mary go round wordt zelfs gerapt door Ya Kid K, bekend van de Technotronic-hit Pump up the jam. Op het podium komen `De Anarchisten' tot leven met een echte drummer en serieuze feestmuziek die niet misstaat in popzalen of op festivals zoals het Belgische Werchter, waar de groep van de gebroeders Simon, Buni en Adrian Lenski (respectievelijk cello, viool en piano) en Roel van Camp (accordeon) en Han Stubbe (klarinet) binnenkort te zien zal zijn.

Popgroep of kamerorkest? De klassieke geschoolde en met alle soorten muziek opgegroeide groepsleden vinden het niet nodig om dat strikte onderscheid te hanteren. ,,We zijn een beetje van allebei,'' zegt violist Buni Lenski. ,,Het grootste verschil met een doorsnee-rockgroep is dat we overwegend op akoestische instrumenten spelen. Gecombineerd met elektronica, maar de klank van de afzonderlijke instrumenten blijft herkenbaar. Het is een beetje achterhaald om te denken dat klassiek geschoolde muzikanten niet kunnen improviseren. Op Belgische conservatoria worden cursussen improvisate gegeven. Dat komt heel snel los, want de studenten hebben de techniek en ze moeten alleen even die drempel overschrijden om muziek te maken zonder papier voor de neus. Ik heb die drempel overwonnen toen mijn broer Adrian me een keer vroeg om een vioolsolo te spelen bij een bluesnummer.''

De cd-titel Life Transmission verwijst naar een nummer van Joy Division, volgens Buni de groep die de popmuziek voor hem heeft ontsloten. ,,Ik luisterde vroeger vooral naar klassiek, en onze oudste broer haalde met Joy Division de vijand in huis. Vooral mijn vader moest daar eerst heel erg aan wennen. Met Life Transmission willen we verwijzen naar de radio; de verschillende zenders waar je op kunt afstemmen en de muziek die je hoort op toevallig gevonden frequenties. Ik vind het vooral belangrijk dat we eerlijke muziek maken, zonder pretenties of commerciële bijbedoelingen. Ons eigen leven wordt erin weerspiegeld en zo zijn we een soort zender die bepaalde programma's doorgeeft.''

Als inwoners van Antwerpen voelen de muzikanten van DAAU zich niet per definitie onderdeel van de veel bejubelde Antwerpse scene. ,,Die bestaat bijna geheel uit dEUS en de diverse afsplitsingen,'' zegt Buni. ,,Na alle ophef over Antwerpen zou je verwachten dat er een bloeiend live-circuit zou bestaan, maar er zijn eigenlijk weinig plekken waar we op een informele manier met andere muzikanten kunnen samenkomen.''

Cellist Simon Lenski heeft een theorie over de bloei van de Belgische popscene, vergeleken bij de veel traditionelere Nederlandse sfeer van groepen die levenslang in dezelfde samenstelling bij elkaar bijven. ,,Door de kleine oppervlakte lijkt het of het in België wemelt van talent. Bij ons zijn al die stijlen en experimenten geconcentreerd in een klein gebied, waardoor het al snel lijkt dat er van alles aan de hand is. Er is bij ons niet zo'n grote markt voor alternatieve muziek. Groepen die in dat circuit zitten, zijn bij ons wat minder glad en gewiekst dat in de ons omringende landen met meer publiek en meer subsidies. Op den duur werkt dat in ons voordeel, want wij moeten knokken om gehoord te worden. Alleen de werkelijk bijzondere bands treden naar buiten.''

De werkwijze van `De Anarchisten' is er in de loop der jaren steeds anarchistischer op geworden, stelt Buni. ,,In het begin kwamen we met z'n allen bij elkaar om aan riffjes en ideeën te schaven, totdat er een soort overeenstemming werd bereikt hoe de nummers moesten gaan klinken. Sinds kort hebben we in ons repetitiekot een kleine digitale studio geïnstalleerd, waarmee we individueel aan nieuwe muzikale ideeën kunnen werken. Pas als het een beetje vorm heeft gekregen, wordt het in de groep gegooid.'' Simon: ,,Voor ons is dat een behoorlijk anarchistische werkwijze, in die zin dat er veel meer ruimte is voor avontuur. We zitten niet vast aan steeds weer diezelfde combinatie van instrumenten. Als Buni in z'n eentje een nummer maakt dat in de demoversie eigenlijk al helemaal af is, dan komt het zó op de plaat. Die puurheid kan verloren gaan als ieder nummer wordt volgepropt met alle instrumenten die we tot onze beschikking hebben.''

De samenwerking met rapster Ya Kid K van Technotronic kwam tot stand nadat DAAU op zo'n demo een stukje rap van een plaat had gesampeld. Simon: ,,De platenfirma hield ons voor dat het te duur zou worden om die artiest op te sporen en de auteursrechten af te kopen. We hadden de nodige bedenkingen tegen Ya Kid K, omdat zij na Technotronic in het commerciële techno-circuit terecht was gekomen. Maar ze had zin om eens iets alternatiefs te doen, en de samenwerking heeft bijzonder goed uitgepakt.''

Digitale techniek en akoestische instrumenten gaan goed samen, weet Simon uit ervaring. ,,Na wat oefening hebben we geleerd om de sampler als instrument te gebruiken. Natuurlijk is er een groot verschil tussen een digitale loop en een akoestisch instrument, maar dat contrast maakt het juist interessant. Onze muziek is er rijker op geworden. Net zoals het saai zou zijn om jezelf vast te prikken op één enkele muziekstijl. Wij oriënteren ons op flamenco en volksmuziek uit andere werelddelen onder het motto: divers is goed. De wereld heeft teveel geschenken om ze niet te ontdekken en te gebruiken.''

Life Transmission is uitgebracht door Epic. Concerten van DAAU: 13/4 Burgerweeshuis, Deventer, 14/4 Bibelot, Dordrecht, 19/4 Patronaat, Haarlem, 26/4 Ekko, Utrecht, 24/5 013, Tilburg, 30/6 Festival, Werchter (B).