Metrolijn Amsterdam pas jaar later klaar

De aanbesteding van een belangrijk deel van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is mislukt en de oplevering van de metrolijn wordt definitief een jaar vertraagd. De gemeente gaat de bouw van drie diep gelegen stations opnieuw aanbesteden.

Volgens de gemeente zullen verdere gesprekken met de laatst overgebleven aannemer ,,niet leiden tot een aanbieding binnen het geraamde budget'. Eerder bleek al dat offertes van vier andere bouwconsortia ,,onverklaarbaar hoog' waren. Wethouder Köhler (Vervoer) waarschuwde toen dat de metrolijn duurder zou kunnen worden dan de geraamde 2,5 miljard gulden. Köhler wilde nog wel onderhandelen met een vijfde bouwcombinatie.

Nu blijkt dat deze gesprekken niet tot een akkoord leiden, gaat de gemeente het boren van de tunnel en de bouw van de stations opnieuw aanbesteden. Er zal echter gekozen worden voor een andere opzet. In plaats van het moeilijkste deel van het traject – de tunnel en de diepe stations onder het centrum van de stad – als geheel aan te besteden, wordt het bouwproject in delen gesplitst en afzonderlijk aanbesteed. Bovendien hoopt het projectbureau Noord-Zuidlijn op belangstelling van aannemers uit het buitenland, onder andere om ,,meer marktwerking' te krijgen.

Omdat er opnieuw onderhandeld moet worden, zal de oplevering van de metrolijn ,,met één jaar' vertraagd worden, aldus een woordvoerder van het projectbureau Noord-Zuidlijn. De metro moet dan in 2009 operationeel zijn. In oktober buigt de gemeenteraad zich over de resultaten van de nieuwe onderhandelingen. Mochten de kosten toch hoger uitvallen dan geraamd, kan dit afstel van de Noord-Zuidlijn betekenen.

Volgens de directie van het projectbureau Noord-Zuidlijn zijn er verschillende redenen voor het mislukken van de aanbesteding. Het aantal Nederlandse bouwconsortia dat het ingewikkelde project kan implementeren is gering. Bovendien is de Nederlandse bouwmarkt volgens directeur Noord-Zuidlijn J. Geluk ,,oververhit' en zijn de kosten daarom sterk gestegen. Geluk vermoedt ook dat de bouwconsortia de risico's te hoog inschatten.

Gerectificeerd

Metro Amsterdam

In het bericht Metrolijn Amsterdam pas jaar later klaar (in de krant van woensdag 11 april, pagina 2) staat dat de tunnel en de stations van de Noord-Zuidlijn opnieuw worden aanbesteed. Over het boren van de tunnel wordt echter nog gesproken met een aannemer uit de eerste ronde van de aanbesteding. Dit onderdeel wordt dus niet opnieuw aanbesteed.