Spoorwegen 1

Ik erger mij mateloos aan de vele kritiek die de NS-directie te verduren krijgt over het voorstel om het personeel op een ander manier te laten werken. Nu de directie laat zien over een gezond verstand te beschikken, wordt het voorstel van allerlei kanten tegengehouden.

Zelfs de heer Blankert, die zijn achtergrond blijkbaar is vergeten, hoort bij deze groep. Hij had het belang van het advies in moeten zien. Zeker nu in Nederland een kabinet zit dat geen besluiten durft te nemen, voordat een of andere commissie zich over het desbetreffende onderwerp heeft uitgesproken. Ik zie alleen maar goede kanten aan het voorstel: meer efficiëntie, en een betere betrokkenheid bij en kennis van het rijdend personeel ten aanzien van een bepaalde route. Bovendien zijn conducteurs er om de vervoersbewijzen te controleren, en om eventuele problemen in de trein te signaleren. Helaas gebeurt dit laatste veel te weinig, en blijft de conducteur inderdaad in een stoel naar buiten kijken. Uiteraard wil je dan afwisseling in het landschap. Echter, werk is werk, en het personeel moet snel inbinden.