Sotheby's houdt geloof in Nederlandse fotomarkt

Hoewel de belangstelling voor fotografie in de museumwereld groeit, blijft de Nederlandse kunstverzamelaar terughoudend. De tegenvallende animo voor foto's was voor veilinghuis Glerum aanleiding om al na twee pogingen te stoppen met de verkoop van fotografie. Sotheby's Amsterdam daarentegen ziet nog altijd mogelijkheden in de Nederlandse markt. Het veilinghuis organiseert in juni zijn derde veiling in twee jaar.

Diana Ridderikhof, woordvoerder van Sotheby's, noemt de resultaten van de voorgaande veilingen `aanvaardbaar'. ,,Zeventig procent van de aangeboden foto's werd verkocht. Zo'n percentage is geen aanleiding om nu al te stoppen'', zegt hij. Volgens Ridderikhof kunnen de resultaten verbeterd worden door `een selectief aanbod'. Sotheby's wil zich richten op jonge, kapitaalkrachtige verzamelaars, die de fotografie vanuit de beeldende kunst benaderen.

Dit blijkt ook uit het aanbod van de juni-veiling, dat met werk van fotografen als Rineke Dijkstra, Inez van Lamsweerde, Nan Goldin, Axel Hütte en Andreas Gursky en kunstenaars als Christian Boltanski, Günther Förg, en David Hockney, moderner is dan voorgaande veilingen. Van de 135 aangeboden werken zijn 80 van de hand van buitenlandse fotografen.

Ondanks de groeiende nadruk op hedendaagse fotografie bevat het aanbod opnieuw ook veel werk uit het interbellum en eerste naoorlogse periode. De belangstelling voor deze periode is evenals in het buitenland ook in Nederland groot, al zijn volgens veilingorganisator Barbara Jonckheer die belangstelling nog niet stabiel.

,,Er bleef de afgelopen veilingen werk liggen waarvan we zeker meenden dat het verkocht zou worden. Op onverwachte foto's daarentegen werd juist heftig geboden. Dat is een teken dat de markt nog geen vast vorm heeft gevonden'', aldus Jonckheer.

Van Eva Besnyö wordt ondermeer een vintageprint aangeboden van een foto die ze in 1931 maakte in Berlijn, van Piet Zwart twee drukken uit de vroege jaren dertig.

Uit de naoorlogse periode zijn er onder meer foto's van de jazzmuzikanten Milt Jackson, Percey Heath en Connie Kay gemaakt door Ed van der Elsken en een zestal foto's van Henri Cartier-Bresson, waaronder een portret van de kunstenaar Giacometti en zijn vermaarde foto van een gezin picknickend aan de oever van de Marne in Frankrijk.