`Protest Das en Boom kost levens'

De protesten van de vereniging Das en Boom tegen de aanleg van de autoweg A73 kosten mensenlevens, vindt burgemeester A. Heijmans van het Limburgse Haelen.

In zijn gemeente is gisteren opnieuw een automobilist om het leven gekomen op de Napoleonsweg die door de toekomstige A73 moet worden ontlast. Heijmans: ,,Dieren zijn kennelijk belangrijker dan mensen.''

De burgemeester vindt dat Das en Boom moet stoppen met juridische acties. De vereniging verzet zich tegen de aanleg van de autoweg op de oostoever van de Maas, omdat de weg dan door waardevolle natuurlandschappen zou gaan. Volgens de burgemeester vertraagt het verzet van Das en Boom de oplossing voor de levensgevaarlijke verkeerssituatie in Midden-Limburg. Heijmans: ,,Dagelijks rijden 24.000 voertuigen over de Napoleonsweg, waarvan 12.000 vrachtwagens. De weg is de gevaarlijkste van het land. Tijdens mijn zesjarig burgemeesterschap vielen er 40 doden.''

Heijmans neemt het Das en Boom vooral kwalijk dat de vereniging pas op het laatste moment bezwaar maakte tegen de verplaatsing van zeldzame dieren uit een gebied waar een nieuwe rondweg rond Haelen moet komen. Nu loopt de Napoleonsweg nog door het centrum van de gemeente. Heijmans: ,,Op de laatste dag dienen ze een bezwaarschrift in. Dat noem ik traineren. Bovendien waarom? Haelen ligt op de westoever en die rondweg moet er toch komen, of de A73 nu op de oost- of op de westoever komt. Ik hoor nu dat de vereniging opnieuw de discussie heeft willen aanzwengelen over het tracé van de A73. Ze schieten door, dat moeten ze zich realiseren, zo verliezen ze draagvlak bij burgers.''

,,Onzinnig'' vindt woordvoerder Jaap Dirkmaat van Das en Boom de beweringen van de burgemeester. De rondweg rond Haelen heeft volgens hem álles te maken met de A73. ,,Wordt de rondweg volgens plan aangelegd, dan schept dat voldongen feiten voor de aanleg van de A73 op de oostoever. We hebben inderdaad op de laatste dag een bewaarschrift ingediend. Onze vereniging heeft het druk. We hebben wel meer aan ons hoofd. En wat is er tegen die laatste dag?''

Dirkmaat windt zich op over het ,,lage niveau waarop de discussie zich begint af te spelen''. ,,De burgemeester moet niet met doden gaan werpen. Ik ga toch ook geen demagogisch verhaal ophangen? Bijvoorbeeld over de onrendabele Betuwelijn waarvoor 12 miljard gulden weggegooid wordt. Voor dat geld zouden in één keer alle wachtlijsten opgelost kunnen worden die nu nog elk jaar 235 mensen het leven kosten.''

Dat de verkeerssituatie in Midden-Limburg gevaarlijk is, erkent Das en Boom. Ook Dirkmaat vindt dat er een oplossing moet komen. ,,Had de Tweede Kamer in 1995 voor het 800 miljoen gulden goedkopere westtracé gekozen, dan lag die autoweg er nu al bijna. Maar een nipte Kamermeerderheid koos voor de oostelijke oever, dwars door een internationaal natuurpark. Dán vraag je om vertraging.''