Geen groei klanten bij warenhuizen

De drie belangrijkste winkelketens van Vendex KBB – Bijenkorf, Hema en Vroom & Dreesmann – hebben het afgelopen jaar nauwelijks meer publiek weten te trekken dan in 1999. Het bestuur is daar ,,ontevreden over''.

De oorzaak voor de geringe groei van de warenhuizen (2 procent tot 2,4 miljard euro) is volgens bestuursvoorzitter P. Hamming een reeks gevallen van ,,pech'', zo zei hij vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijfsresultaat van de warenhuizen steeg wel met 10 procent tot 98 miljoen euro.

Met name de Bijenkorf is door ,,incidenten'' getroffen. Twee van de acht Bijenkorf-warenhuizen – Amsterdam en Eindhoven – werden gerenoveerd. Daarnaast is de Amsterdamse Dam lange tijd opgebroken geweest, waardoor het lastig is voor klanten om de Bijenkorf te bereiken. In Utrecht was er een grote brand in de Bijenkorf en in Den Haag belemmeren de ,,vooroorlogse perikelen met het graven van de tramtunnel'' de toegang tot het warenhuis. Bovendien bleef het publiek massaal weg op de belangrijkste van de Drie Dwaze Dagen (zaterdag) omdat het Nederlands hockey-elftal in de finale speelde van de Olympische Spelen in Sydney. Normaal gesproken genereren die dagen veel omzet.

Bij Vroom & Dreesmann steeg de omzet maar met 1,2 procent tot 893 miljoen euro. Om de prestaties van Vroom & Dreesmann te verhogen, schrapt Vendex dit jaar zestig V&D-huismerken, waardoor er ,,twintig sterke merken overblijven'', aldus Hamming.

De Hema droeg voor het eerst in jaren bij aan de winst van Vendex KBB. Het bedrijfsresultaat steeg met 12 procent tot 36 miljoen euro. De vestigingen in België hebben het ,,zo goed gedaan'' dat Vendex KBB nu onderzoekt of Hema ook Duitsland kan veroveren. ,,De verwachtingen zijn hooggespannen'', aldus directielid J. Hunfeld.

De speciaalzaken van Vendex KBB – Prenatal, Dixons, Praxis, M&S Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter – presteerden bijna allemaal beter dan de warenhuizen (gezamenlijk 20 procent meer omzet, tot 2,2 miljard euro). Vendex sluit niet uit dat de verlieslijdende speelgoedketen FAO Schwarz (40 winkels in Amerika) wordt verkocht. De nettowinst van het hele concern steeg met 10 procent tot 160 miljoen euro op een omzet van 4,6 miljard euro.