`Dubbeldeks treinen slecht onderhouden en onveilig'

De dubbeldekstreinen van de Nederlandse Spoorwegen zijn onveilig wegens achterstallig onderhoud. Dit zegt machinebouwer Stork in een brief aan de NS-directie.

In de brief waarschuwt Stork dat het spoorwegbedrijf meer aandacht aan de veiligheid van de treinen zou moeten besteden. Stork levert de draaistellen (waaronder de wielen) voor de dubbeldekstreinen. ,,De wielen zijn goed'', zegt een woordvoerder van Stork, ,,maar dan moeten ze wel goed onderhouden worden.'' Tegen de schokken die de afgesleten, vierkante wielen opleveren, is het materieel niet bestand.

Minister Netelenbos (Verkeer) laat zich momenteel informeren of nader onderzoek naar achterstallig onderhoud bij NS noodzakelijk is. Volgens een woordvoerster van het ministerie is het Nedtrain, het onderhoudsbedrijf van NS zelf, die de minister hierover informeert. PvdA-Kamerlid R. van Gijzel wil van de minister duidelijkheid over de veiligheid van de dubbeldekkers.

De wielen van treinen vlakken door veelvuldig gebruik na enige tijd af. Door het remmen en aanzetten van de trein slijten ze extra. De wielen worden dan vierkant, waardoor de treinen grotere schokken op moeten vangen. Het ontsporingsgevaar wordt hierdoor groter. Als de stalen banden om de wielen niet op tijd vervangen worden, kan de wielband breken of de trein ontsporen. De Nederlandse Spoorwegen konden rond het middaguur nog geen commentaar geven.