Amazon: de koning van de jungle

Kleine verrassingen zijn altijd leuk. Net nu de stroom winstwaarschuwingen zijn hoogtepunt bereikt lijkt te hebben, heeft Amazon.com laten weten dat het in het eerste kwartaal van dit jaar minder verlies denkt te hebben gemaakt dan Wall Street had verwacht. Het operationele verlies van Amazon is waarschijnlijk gehalveerd en de verkopen zijn toegenomen met 21 procent.

Toch is de grootste verrassing dat deze vooruitgang niet het gevolg is van een toegenomen leeslust in Amerika, maar van een stijging in de verkoop van elektronische apparaten. En dat zelfs nog voordat een eventuele samenwerking met de Amerikaanse consumentenelektronicaketen Best Buy in kannen en kruiken is.

Het kan zijn dat er sprake is van seizoensinvloeden, maar toch lijkt het erop dat Amazon inderdaad het sterkste internetmerk is en dat het het toonaangevende bedrijf in de e-commerce sector wordt.

Beleggers lijken dat in ieder geval te geloven. De aandelen zijn met 42 procent gestegen. Toch is Amazon nog steeds niet uit de rode cijfers. De positieve trend kan erop duiden dat het e-commerce-bedrijven zal gaan lukken om de bocht te nemen, maar totdat er meer zekerheid bestaat, is het nog te vroeg om feest te vieren.

Beleggers moeten later deze maand de details van de bedrijfsresultaten in het eerste kwartaal goed tot zich laten doordringen, voordat ze Amazon-aandelen in hun boodschappenmandje stoppen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld

    • Joy Tadaki