Adverteerders hekelen uitgever

De adverteerders verenigd in de brancheorganisatie BVA overwegen een klacht tegen uitgeverij VNU, uitgever van onder meer Libelle en Nieuwe Revu. Ze onderzoeken in hoeverre er sprake is van monopoliepositie, die de prijzen van advertenties in de week- en maandbladen van VNU beïnvloedt.

Al naar het gelang de uitkomst van het onderzoek zal de BVA een klacht indienen bij de concurrentiewaakhond NMa. ,,Wij zijn nu cijfermateriaal aan het verzamelen en hopen dan zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen'', aldus een woordvoerster van de BVA. ,,Vorig jaar waren de advertentietarieven bij de tijdschriften van VNU al scheef, en dit jaar weer.'' BVA en VNU liggen al lange tijd in de clinch over de hoogte en de structuur van de advertentietarieven.

,,Wij zijn vanaf begin dit jaar in gesprek geweest met VNU, maar dat heeft niets opgeleverd. De prognose is dat de oplages van de week- en maandbladen verder zullen dalen, alleen staat daar geen verlaging tegenover van de advertentietarieven. Gemiddeld zijn de prijzen met 3,5 procent omhoog gegaan. Dat wordt te gek.''

VNU is bezig zijn divisies publiekstijdschriften, met vele tientallen bekende titels als Margriet en Donald Duck, te verkopen. Het concern heeft daarvoor een veiling georganiseerd voor de tijdschriften, en ook voor zijn educatieve uitgeverij Malmberg. De zakenbanken Merrill Lynch en Deutsche Bank moeten een koper zoeken voor de tijdschriften en ABN Amro voor Malmberg.

De meest genoemde kandidaatkoper voor de tijdschriften is het Duitse Bertelsmann. Juist bij Bertelsmann als koper dreigt er een nog sterkere greep van één partij op de Nederlandse advertentiemarkt te ontstaan, aangezien het Duitse mediaconcern in Nederland ook eigenaar is van de Holland Media Groep met de tv-zenders RTL 4 en RTL 5 en Yorin. De Holland Media Groep is marktleider met een marktaandeel van zo'n 40 procent.