Twee-secondenactie

Met gekromde tenen heb ik de brief gelezen van ir. Hugenholtz over de twee-secondenactie (NRC Handelsblad, 27 maart).

Hugenholtz beweert dat de reactietijd in het verkeer 0,2 seconde is en geen 2. In het boek `Drive to Win - the essential guide to race driving' van Caroll Smith wordt aan de hand van telemetrie aangetoond dat een race-auto er 0,4 seconde over doet om volledige remkracht op te bouwen. Smith weet ook dat `de snelste voet ter wereld' er 0,3 seconde over doet om van pedaal te wisselen, dat moet worden opgeteld.

Daarnaast is ook gemeten dat coureurs pas na ongeveer 0,16 seconde reageren op het startlicht, terwijl men weet wat er staat te gebeuren.

Ook dat komt er nog bij. Kan de gemiddelde forens dit allemaal verbeteren of is er sprake van een zekere weigering om de overheidsvoorlichting te snappen uit angst voor `voorkruipers'?

Ondertussen staan elke ochtend diverse files vanwege kop-staart-botsingen en vallen 30 tot 40 doden per jaar vanwege onvoldoende afstand houden.

    • Arjen Jongeling