NS sluit centrales 9292 om kosten

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen de komende twee jaar drie van de vijf belcentrales voor reizigersinformatie (0900-9292) sluiten. Het gaat om de vestigingen in Den Haag, Tilburg en Arnhem. NS sluit de centrales om kosten te besparen, zo verklaart een woordvoerder van het bedrijf.

Openbaar Vervoer Reisinformatie (OVR), het bedrijf achter de reisadviezen en de website, krijgt sinds vorig jaar geen overheidssubsidie meer (in 2000 nog 2 miljoen gulden). De vervoersbedrijven die de centrales beheren moeten vanaf dit jaar zelf uit de kosten zien te komen.

Behalve de vijf NS-centrales, beheren de busbedrijven Arriva, Hermes en Conexxion ieder een belcentrale. OVR huurt van deze bedrijven het personeel, computers en telefoons. De vervoersbedrijven betalen zelf de salarissen van de medewerkers. OVR heeft sinds 1 maart een centrale in eigen beheer. OVR werd in 1992 opgericht op initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Volgens Mijling heeft OVR gesproken met NS om de belcentrales over te nemen, maar het spoorwegbedrijf wil de vestigingen sluiten. ,,Het is in het belang van OVR noodzakelijk om de wachttijden voor de klanten zo kort mogelijk te houden'', zegt de OVR-woordvoerder. Volgens de NS gaat de sluiting van de drie centrales ,,niet ten koste van de kwaliteit''. Hoe het tekort aan personeel en infrastructuur opgevangen gaat worden is volgens NS nog onduidelijk.

OVR heeft het afgelopen jaar 14 miljoen reisadviezen gegeven, waarvan 9 miljoen telefonisch. Voor dit jaar verwacht het bedrijf 17 miljoen adviesaanvragen. ,,De mobiliteit stijgt en door de toename van de mobiele telefoons krijgen we veel nieuwe bellers''.

    • Esther Rosenberg