In 35 minuten naar Maastricht

Treinstakingen trotseren kan door in de file te gaan staan of naar het werk te fietsen. Maar vliegen is natuurlijk ook een optie.

Niets lijkt uitzonderlijk op gate C2 van Schiphol. Het is vrijdagavond half zes en reizigers lezen net als op elk ander vliegveld pocketboeken van John Grisham en Robert Ludlum. Een enkeling werkt wat op een laptop en kinderen liggen te slapen.

Maar terwijl het buiten spitsuur is, de snelwegen vol staan met kilometers file en er nauwelijks treinen rijden, laat een aantal passagiers van vlucht KL 3919 zich niet kisten. Hun vlucht gaat naar Maastricht, en ze zijn er al over 35 minuten.

Bij KLM Exel, de enige aanbieder van binnenlandse vluchten in Nederland, hebben ze geen problemen met de tweedaagse staking van de NS. Volgens Patrice Hamers van KLM Exel hebben ongeveer honderd passagiers de afgelopen twee dagen op het laatste moment nog een vlucht geboekt. Vergeleken met de honderdduizenden reizigers van de NS lijkt dat een marginaal getal, maar het maakt een wezenlijk verschil op de 550 passagiers die de luchtvaartmaatschappij dagelijks op haar binnenlandse vluchten heeft. KLM Exel vliegt vijf keer per dag vanaf Eindhoven en Maastricht naar Schiphol en terug in toestellen waarin 46 reizigers passen.

Rob Dupont is één van die passagiers die wegens de stakingen een binnenlandse vlucht neemt. Hij kwam uit Liverpool, en heeft voor iets minder dan 200 gulden een enkeltje naar Maastricht gekocht. IT-consultant Dupont: ,,Na vijf dagen werken heb ik op vrijdagavond geen zin meer om drie uur in de file te staan. Daarom heb ik mijn secretaresse gevraagd rekening te houden met de treinstakingen en een vlucht naar Maastricht te boeken.''

De Nederlandse Vereniging voor Regionale Vliegvelden (NVRV) ziet het `lokale' vliegverkeer (alle vluchten binnen Nederland) de komende jaren toenemen. Volgens voorzitter van de NVRV, tevens directeur van Rotterdam Airport, Roland Wondolleck, behoren voornamelijk zakenlieden tot de doelgroep van lokale en regionale (binnen Europa) vliegtuigmaatschappijen. ,,Maar ook vakantiereizigers maken steeds meer gebruik van vliegvelden als Maastricht en Eindhoven. De tijdwinst is toch aanzienlijk.'' Voor vluchten binnen Nederland gaat door het wachten en inchecken die vlieger niet op, alleen bij dichtgeslibde wegen en het ontbreken van treinverkeer kan de reiziger sneller uit zijn.

Ook Khaled Abu Kardach heeft vrijdag al genoeg vliegvelden gezien. Hij begon in het Italiaanse Trieste en maakte daarna tussenlandingen in München en op Schiphol. Maar een trein naar Roermond zat er niet in voor Abu Kardach, zo hoorde hij aan het NS-loket. Hij belde zijn vrouw, maar die had geen zin om hem met de auto over de overvolle snelwegen te gaan halen. ,,Dus neem ik maar een vliegtuig.''

Het toestel zit vol, maar iedereen heeft een eigen stoel, dit in tegenstelling tot de situatie in die paar treinen die dezer dagen wel rijden. Bij KLM Exel hebben ze geen bezwaar tegen de tijdelijke reisperikelen van veel passagiers: ,,Als de NS door wil gaan met staken, vinden wij dat helemaal niet erg. Wij blijven gewoon vliegen.''

    • Freek Staps