Ederveen toont karakters

Arjan Ederveen is uniek. Niet alleen in Nederland, maar nergens ter wereld is een andere acteur te vinden die zo achteloos en veelzijdig het ene na het andere tv-hoogtepunt produceert. Van het waanzinnige Theo en Thea tot de fijnzinnig gedetailleerde miniaturen in 30 Minuten.

Vier weken geleden lieten een trotse Ederveen en zijn regisseur Pieter Kramer in het Amsterdamse Filmmuseum twee afleveringen zien van hun zevendelige reeks 25 Minuten. De titel verwijst naar Kramer & Ederveens eerdere serie 30 Minuten en inderdaad is het deze keer iets korter, dat paste beter in de schema's die programmamakers tegenwoordig dienen te vullen. Belangrijker is dat Ederveen deze keer iets anders wilde dan pastiches met karaktertekeningen. ,,Typetjes zijn toch een beperking, met al die schmink enzo. Dit keer zit het meer in de verhaaltjes.'' Hij wilde ook meer afwisseling. Kramer beaamt het: ,,Je verlegt je uitdaging naar andere terreinen.''

Niet dat ze de verleiding konden weerstaan enkele clichés briljant gestalte te geven. Meteen de eerste aflevering is een documentaire in het genre van `The making of...' waarin Ederveen levensecht een producent van een musical speelt. Het maken van The making of haalde eind november 2000 onder meer de voorpagina van het economiekatern van deze krant: `Jasperina de Jong speelt hoofdrol in musical over Nina Brink'.

Wie de begintitels mist moet wel denken dat er echt zo'n musical over de gevallen IT-zakenvrouw is gemaakt. De beelden van de nerveuze regelaar Ederveen en de opnames van de repetities zijn in hun overspannenheid zeer overtuigend. De kuren van ster Jasperina de Jong en haar strijd met de regisseur en de kostuumontwerper zijn perfect getroffen. Al is De Jong in werkelijkheid vast niet zo'n arrogant kreng. Dat de kostuumontwerper gespeeld wordt door de kostuumontwerper Jan Aarntzen (bekend van de kleding van Karin Bloemen) versterkt het realisme (,,De finale-jas wordt van apestaartjes''). Regisseur Kramer weet in korte tijd de illusie van een reëel-bestaande musical te scheppen. Het is bijna niet te geloven dat alles wat je in The Making of Nina Brink the Musical te zien krijgt, ook alles is dat er van bestaat.

Deel twee zal volgens Ederveen een moralistisch sprookje zijn. Deel drie, Schemergeval, gaat over een kinderclown die betrokken raakt bij een dodelijk ongeval. Duidelijk geïnspireerd op de film The Sixth Sense van M. Night Shyamalan, zoals Ederveen zelf aangaf bij zijn toelichting.

De meeste delen van 25 Minuten zijn in een paar dagen geschoten op een mix van video en film. Voor tv-films van deze lengte is een draaitijd van twee weken gebruikelijk. ,,Wij vinden het beter als het sneller moet'', zegt Pieter Kramer.

Gevraagd naar zijn bedoeling met deze serie kijkt Ederveen even licht getergd voor zich uit en bromt dan lijzig iets over verrassende tv maken. ,,Dat het eigentijds is. Dat mensen het mooi of goed of leuk gemaakt vinden.''

Hij wil er nog niet veel over zeggen, maar hierna gaat Ederveen iets in het theater doen met Kees Prins, zijn oude cabaretmaatje van De Duo's. Pieter Kramer gaat de klassieke tv-musicalserie Ja zuster nee zuster verfilmen op basis van het theaterstuk met Loes Luca. Zodoende zal Ederveen volgend voorjaar voor het eerst sinds lang geen nieuwe serie voor VPRO maken.

25 Minuten: The Making of Nina Brink the Musical, VPRO, zondag, Ned.3, 20.28-21.00u.