Chinese piloot volgens VS een cowboy

China en de VS schuiven elkaar de zwartepiet toe over de toedracht van het ongeluk met een Amerikaans spionagevliegtuig dat een Chinese piloot vermoedelijk het leven kostte.

De piloot van het Chinese jachtvliegtuig dat zondag in botsing kwam met een Amerikaans spionagevliegtuig was een bekende van het Pentagon. Hij stond bekend om zijn ,,waaghalzerige manoeuvres'', aldus senator Dick Lugar. De piloot, Wang Wei, had zich bij eerdere confrontaties ,,als een cowboy'' gedragen, meent ook senator Pat Roberts. Wang zou bij eerdere confrontaties Amerikaanse toestellen tot op zes meter zijn genaderd. Er zouden foto's zijn gemaakt van de luchtcapriolen van de Chinese piloot, maar deze zouden, om de zaak niet op de spits te drijven, nog niet zijn gepubliceerd. Op een goed moment had Wang zelfs, aldus senator Roberts, een stuk bordkarton met zijn e-mailadres omhoog gehouden ,,om te laten wat voor hot-dog pilot hij was.''

De Amerikaanse suggestie is duidelijk: de onbesuisdheid van Wang is de waarschijnlijke oorzaak geweest van de botsing die hem vermoedelijk het leven kostte. Een voormalige piloot stelde dat Wang in zijn F-8 een manoeuvre had uitgehaald waar piloten uit de voormalige Sovjet-Unie een patent op hadden.

Wanneer deze Amerikaanse spionagetoestellen onderschepten, glipten ze onder het vliegtuig om pal voor de ramen van de cockpit op te duiken. Als iemand zich maar een milliseconde vergiste kon een botsing niet uitblijven.

Deze voorstelling van zaken strookt met de schade aan het Amerikaanse vliegtuig: de neus en onderkant raakten bij de botsing zwaar beschadigd. ,,Er bestaat geen twijfel over wie nu tegen wie aanbotste,'' meldde ook een woordvoerder van het Pentagon.

China wil intussen niets weten van de Amerikaanse voorstelling van zaken als zou Wang een gung ho-vliegenier zijn geweest. Wang Wei werd in de China Women's News ,,onze dappere heldenpiloot'' genoemd. Dit heroïsche beeld wordt bevestigd door Zhao Yu, Wangs wingman, zijn collega in het tweede toestel die in de China Daily verslag deed van het ongeluk. ,,Wang en ik hadden op die eerste april dienst. We stegen om 8.45 op voor een onderscheppingsmissie.'' Er waren weinig wolken en het zicht was dus goed. ,,Na zeven minuten zagen we 50 kilometer voor ons een groot vliegtuig.'' Nadat ze het vliegtuig hadden geïdentificeerd als een EP-3E spionagekist vlogen ze een stukje met het viermotorige toestel op. Dat veranderde af en toe van koers, maar Wang en Zhao pasten telkens, op 400 meter afstand vliegend, hun koers aan. Om 9.07 week de EP-3E plotseling naar links uit, vertelt Zhao, en hij zag hoe de neus en vleugel van het Amerikaanse toestel Wangs vliegtuig raakten. Een propeller vernielde de staart. ,,Wang vroeg me of hij zijn parachute kon gebruiken en ik seinde hem OK.'' Wang gebruikte zijn schietstoel. Een kwartiertje later zette Zhao zijn jager aan de grond op de vliegbasis waar nog eens tien minuten later ook de EP-3E de wielen aan de grond zette.

,,Het Amerikaanse vliegtuig schond de luchtvaartregels en week plotseling uit, waardoor het Wang onmogelijk werd gemaakt om opzij te gaan. De Amerikanen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het incident'', aldus Zhao. Nog altijd zoeken bijna honderd schepen en vliegtuigen van de Chinese marine naar Wang.