BOUWEN AAN JE NETWERK

Tegelijk met je eindexamen atheneum een erkend diploma computernetwerk-bouwer halen, dat kan sinds dit schooljaar op het Berlage Lyceum in Amsterdam. Shanaz (14) en Niki (14) zitten in klas drie en volgen vanaf januari het programma dat opleidt tot `Cisco Certified Network Architect' (CCNA). Allebei vinden ze het `wel leuk', hoewel Shanaz geen `o, yes gevoel' kreeg, vertelt ze vanachter de computer. En of ze later een baan in de IT ambiëren weten Niki en Shanaz ook nog niet. ``Maar'', zegt Niki wijs, ``dit is een kans die je moet grijpen, want het is een extra diploma en je kunt er later veel geld mee verdienen.''

Met het diploma CCNA op zak kunnen Shanaz en Niki in principe direct na hun eindexamen aan de slag als netwerk-bouwer. De cursus gaat in op de hardware en dat is wezenlijk anders dan de reguliere computerles in de basisvorming waarin scholieren bijvoorbeeld met Word om leren gaan. Zo bevat het eerste semester de opdracht om in een complex van vijf gebouwen veertig computers op de meest effectieve wijze te plaatsen, verdeeld over twee ruimtes. Ook moet er echt gesleuteld worden aan computers, om daadwerkelijk te leren hoe de draadjes met elkaar verbonden moeten worden. ``En je leert omgaan met de software die de hardware helpt, zeg maar'', vult Niki aan. ``Ik hoef dus niet meer naar de helpdesk te bellen.''

Het lesprogramma komt rechtstreeks uit de Verenigde Staten en is ontwikkeld door Cisco Systems, de Amerikaanse gigant op het gebied van vervaardiging van netwerkapparatuur voor internet, in overleg met het Amerikaanse ministerie van Onderwijs. ``We willen jongeren interesseren voor de netwerktechnologie'', vertelt Dricus Prins, salesmanager sector overheid, educatieve markt en gezondheidszorg van Cisco in Amsterdam. ``Cisco heeft dit programma ontworpen omdat er een gebrek was aan kennis in scholen om infrastructuren te kunnen opbouwen. Dat belemmert het gebruik van ICT als `tool' in het onderwijs. Bovendien zijn er steeds meer mensen nodig in de netwerktechnologie. Volgend jaar zijn er op Europees niveau 600.000 vacatures. En ja, natuurlijk zijn we zelf ook actief in die markt, dus we zoeken zelf ook mensen. Jongeren interesseren voor een baan bij Cisco is ons doel op lange termijn.''

Binnen de wereld van netwerktechnologie is het CCNA-certificaat ``een bekende kreet'', aldus Prins. ``Willen leerlingen slagen voor het examen, dat gemaakt is en afgenomen wordt door een separaat instituut, het Engelse Silverlake Institute, dan moeten ze een bepaald kennisniveau hebben. Dat is het referentiekader voor toekomstige werkgevers.'' Alle proefwerk- en examenresultaten worden in de centrale database van Cisco bewaard. Eens per jaar komen regionaal alle CCNA-docenten bij elkaar en worden de gegevens geanalyseerd en wordt het programma zonodig bijgestuurd.

Het Cisco-programma kwam in 1997 op de markt en wordt inmiddels wereldwijd gebruikt: 198.000 studenten verspreid over 6.500 scholen in 121 landen staan momenteel geregistreerd als student bij het Cisco Networking Academy Program. In Nederland wordt het lesprogramma gebruikt op diverse Regionale Onderwijs Centra (ROC's voor beroepsonderwijs). Het Berlage Lyceum is de eerste school voor voortgezet onderwijs die het volledig Engelstalige programma aan haar leerlingen aanbiedt. ``Wij zijn een tweetalig VWO, dus het Engels vormt geen probleem'', zegt directeur Sylvia Visser. Niki knikt, maar Shanaz vindt het toch best moeilijk, vertelt ze. ``Omdat het heel technisch is.'' Ook Sidney Polak, docent Nederlands en ICT dacht aanvankelijk dat het programma vanwege het vaktaal-Engels wat te hoog gegrepen was. Hij spreekt uit ervaring, omdat hij zelf nog maar net het eerste semester van het Cisco-programma heeft gehaald op het ROC Mondriaan Groep in Voorburg. ``Maar het valt mee. Het programma is zo gemaakt dat het net een film is. Je wilt weten hoe het verder gaat.''

Het Cisco-programma kost de school niets. ``Wij stellen de content gratis ter beschikking'', bevestigt Prins. ``Maar wil je het complete curriculum goed kunnen ondersteunen dan is een pc-netwerk een voorwaarde. Als dat er niet is kán Cisco het aanleggen, maar dat is niet ons uitgangspunt om dit programma aan te bieden.'' Het Berlage Lyceum beschikte al over een computernetwerk. Het contact tussen Cisco en de school kwam tot stand via de afdelingen Economische Zaken en Onderwijs van de gemeente Amsterdam. Zij subsidiëren de ontwikkeling van een `Cisco-lab' op het Berlage Lyceum, een laboratorium waarin leerlingen de tests kunnen uitvoeren die bij het programma horen.

Het lesprogramma is een zogenoemd E-learning programma. Op het internet loggen de leerlingen via een eigen wachtwoord zelfstandig in bij de Academy. Boeken komen er niet aan te pas. Niki vindt dat prima – `voor één vak' –, maar Shanaz is sneller afgeleid, vertelt ze. ``Dan zie je op je scherm weer wat bewegen en daar moet ik dan even naar kijken.'' Ook de proefwerken worden op de computer gemaakt. Weken wachten op een cijfer is er niet meer bij, want na beantwoording van de laatste vraag presenteert de computer meteen het behaalde cijfer. Het totale cursusprogramma beslaat vier semesters, wat in de praktijk gemiddeld op vier jaar neer zal komen, hoewel whizz-kids het waarschijnlijk sneller zullen doen. Dat kan ook, omdat iedereen het programma individueel volgt en individueel proefwerken maakt. De docent is niet meer dan een coach, die vragen van leerlingen beantwoordt.

Shanaz laat zien hoe het programma werkt. Pagina's tekst vol afkortingen rollen over het scherm. ``Dat went wel'', zegt Shanaz. ``Kijk, ik lees een hoofdstuk en als ik het af heb ga ik de quiz doen die erbij hoort. Saai? Ja, best wel, eigenlijk.'' Niki en Shanaz hadden allebei moeite met binair rekenen, maar nu Polak het `simpel' heeft uitgelegd, gaat het beter. ``Je hebt binair rekenen nodig voor de IP-nummers van computers'', legt Niki uit. Dat zijn een soort telefoonnummers, maar een computer kan alleen in nullen en enen rekenen, dus moet je daar alles in omzetten.'' Shanaz springt naar de quiz die bij binair rekenen hoort. `What is the decimal number 151 in binary?' Met de calculator en het omrekenschema dat zij van het bord heeft overgeschreven komt ze eruit: 10010111. Maar dat schema mag ze er bij het proefwerk niet bij houden.

    • Jacqueline Kuijpers