Verkoop auto's daalt fors, Opel blijft marktleider

De verkoop van nieuwe personenauto's is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 20 procent gedaald. In totaal werden 168.719 auto's verkocht, tegen 209.305 auto's in de eerste drie maanden van 2000. Dat heeft branchevereniging Rai gisteren bekend gemaakt.

De particuliere autokoper stelt de aanschaf van een nieuwe auto uit, aldus een woordvoerder. Ook de verhoging van het BTW-tarief van 17,5 procent naar 19 procent heeft volgens de Rai zijn weerslag gehad op de verkoop. In de maand december van vorig jaar werden er tussen de 10.000 en 20.000 personenauto's meer verkocht dan gebruikelijk is in deze periode.

Voor dit jaar rekende de autobranche op een verkoop van 575.000 nieuwe auto`s. Die prognose stelt de Rai bij naar 530.000. Dat is weliswaar een stuk lager dan over het afgelopen jaar (596.000), maar altijd nog dertigduizend hoger dan het langjarig gemiddelde van 500.000 verkochte auto's.

Vooral de Japanse en Koreaanse merken leverden fors in. Honda, Mazda, Daewoo en Daihatsu verloren zelfs meer dan 50 procent van hun omzet. Ook Fiat, Lancia, Rover en Jaguar doen het slechter dan gemiddeld. Daar staat tegenover dat luxe Europese merken als Mercedes, Saab, Volvo en Porsche in een dalende markt omzetstijging boekten. De snelste stijger is Lada. Van de Russische auto werden in het eerste kwartaal 64 auto's verkocht, 27 meer dan vorig jaar.

Ondanks de steeds verder teruglopende verkoop van de Astra was Opel ook in het eerste kwartaal van 2001 het best verkopende merk met 23.417 stuks. Daarmee bleef het concern naaste concurrent Volkswagen voor. Opmerkelijk is de omzetstijging van Skoda. De Tsjechische Volkswagen-dochter boekte vooral dankzij de nieuwe Fabia een plus van 67 procent.

Na jaren van forse groei is het aantal verkochte dieselauto's gestabiliseerd. De Rai denkt dat de verhoging van de aankoopbelasting op dieselauto's met tweeduizend gulden en de sterk gestegen prijs van dieselolie een verdere groei hebben voorkomen.