KLM ziet daling van het aantal passagiers

KLM is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die naar buiten komt met negatieve gevolgen van de teruglopende groei van de Amerikaanse economie.

Gisteren maakte KLM in zijn maandelijkse cijfers bekend dat het aantal passagiers op alle routes in maart met twee procent is teruggelopen in vergelijking met maart 2000. Tegelijkertijd daalde de bezettingsgraad van KLM-vliegtuigen van 79,9 procent tot 79 procent.

Vorige maand steeg het vrachtvervoer van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij wel met vijf procent in vergelijking met maart 2000. KLM bracht de dalende passagiersaantallen direct in verband met de ,,verslechterende economische situatie in de Verenigde Staten''.

De cijfers voor het passagiersvervoer in Europa, Azië en Afrika gaven wel een stijging te zien. De business class (zakelijke reizigers) groeit bij KLM nog steeds sterker dan de economy class (normale reizigers).

Volgens luchtvaartanalisten is KLM kwetsbaarder voor economische schommelingen in de Verenigde Staten dan andere Europese maatschappijen door het grote aandeel transatlantische vluchten in KLM's routenet. British Airways, dat de meeste vluchten tussen Europa en Noord-Amerika uitvoert, komt pas over twee weken met zijn cijfers over de maand maart. De verwachting is dat ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen de tegenvallende prestaties van de Amerikaanse economie zullen merken.

De vertraging in de groei van de Amerikaanse economie heeft in de Verenigde Staten zelf al geleid tot winstwaarschuwingen van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Ook de aandelen van de Europese maatschappijen zijn onder invloed daarvan in waarde gedaald.

KLM zag in februari de bezettingsgraad nog toenemen, ook op de routes naar de Verenigde Staten en Canada. Ook in januari van dit jaar nam het passagiersvervoer bij KLM nog toe met twee procent, in vergelijking met de cijfers van januari 2000.