NTV-journalisten bezetten tv-zender

Journalisten hebben afgelopen nacht de redactieburelen van Ruslands enige onafhankelijke landelijke televisiezender NTV bezet. Ze willen voorkomen dat gasgigant Gazprom, die wordt gecontroleerd door de Russische staat, het bij de tv-zender voor het zeggen krijgt.

De reguliere NTV-programmering is geannuleerd. Elk uur wordt een nieuwsbulltin uitgezonden, tussendoor is een lege tv-studio, als symbool van bedreigde persvrijheid, in beeld.

Gazprom verwierf dinsdag een meerderheidsbelang in NTV. Nog diezelfde dag werden de meeste leden van het bestuur, alsmede de directeur en een gezaghebbende presentator ontslagen en vervangen.

De voormalige Sovjet-leider Michael Gorbatsjov, die voorzitter is van de raad van advies van NTV, schaarde zich gisteren achter het verzet. Hij riep de Russische president Poetin op in het conflict tussenbeide te komen. Gorbatsjov zei dat hij tevergeefs had geprobeerd Poetin te bellen. ,,We moeten een oplossing vinden, zodat we dit onafhankelijke station niet verliezen.'' Gorbatsjov zei dat hij er niet zeker van is dat Poetin de hand had in de `coup' van Gazprom. ,,Maar het is wel duidelijke dat er politieke motieven in het spel zijn.''.

Gisteren mengde zich ook de Amerikaanse mediamagnaat Ted Turner (onder meer CNN), in de machtsstrijd om de Russische zender. Hij bevestigde dat hij het minderheidsbelang van NTV-oprichter Vladimir Goesinski heeft overgenomen. Turner zei de onafhankelijkheid van NTV alleen te kunnen garanderen als hij erin slaagt ook (een deel van) de Gazprom-belangen in het tv-station te verwerven.