FLAN AUX CREVETTES

Een flan is vrijwel gelijk aan een quiche met dien verstande dat er geen deegkorst onder de vulling zit. Flan is dan ook aanzienlijk minder voedzaam en leent zich om die reden goed als voorgerecht. Deze combinatie van spinazie en garnalen is lichtvoetig en laat zich goed voorbereiden. De eindbereiding vergt weinig inspanning. Handig als er vrienden komen eten. Bereiding: Was de spinazie tweemaal in ruim water, snijd de wortelaanzet weg en doe de groente samen met aanhangend water in een pan. Breng de spinazie aan de kook op een hoog vuur in de gesloten pan en laat het blad snel slinken tot het bijtgaar is; draai de spinazie eenmaal om zodat het onderste blad bovenop komt. Giet de groente af, druk het vocht er goed uit en hak de spinazie middelfijn. Pel de garnalen, bestrooi ze met wat zout en maal er peper over. Verhit de olijfolie in een hapjespan en fruit daarin al roerend op een halfhoog vuur de fijngesneden ui tot hij zacht en geurig wordt (niet laten kleuren). Voeg de spinazie toe en roer de groente door de smaakrijke olie; blijf roeren tot het laatste vrijkomende vocht uit de spinazie is verdampt. Breng de spinazie op smaak met zout. Vet een ronde ovenschaal royaal met boter in. Bedek de bodem van de schaal met de spinazie en verdeel de garnalen over de spinazie. Tot zover de voorbereiding. Klop de room door de eieren, voeg zout en wat geraspte nootmuskaat naar wens toe. Giet het eiermengsel over de garnalen. Zet de schaal 30 minuten in een voorverwarmde oven (200° C), of tot het eiermengsel gestold is. Snijd de flan aan tafel in punten. Wie de flan voor minder personen als hoofdgerecht wil serveren, geeft er een grote gepofte aardappel bij. Gebruik altijd grote bloemige aardappels om te poffen en prik te aardappels hier en daar in met een vork alvorens ze in een hete oven te leggen. Geef apart nog wat zure room of crème fraîche bij de gepofte aardappels.

    • Florine Boucher