Wonderlijke dertigers in levendig stuk

Voor jonge, pas beginnende theatermakers is een theaterworkshop bij een gerenommeerd gezelschap vaak een uitgelezen manier om ervaring op te doen, zeker als zo'n training afgesloten wordt met een openbare presentatie. Het aantrekkelijke voor het publiek is het verrassingselement: nieuwe talenten kunnen in een dergelijke productie immers op de loer liggen, evenals frisse ideeën of een onconventionele aanpak.

De vijf jonge dertigers (vier spelers en een regisseur) die nu de kans krijgen hun voorstelling De val uit te brengen bij de Theatercompagnie onder begeleiding van Frans Strijards, hebben sinds hun afstuderen aan diverse toneelopleidingen de afgelopen seizoenen al enige speelervaring kunnen opdoen. Zo waren de acteurs Rian Gerritsen, Jan Kruit en Chris Tieleman eerder al te zien in voorstellingen van Strijards' Art & Pro dat inmiddels is opgegaan in de Theatercompagnie. Ook regisseur Mariëtte Ciggaar is bij Strijards in de leer geweest, alleen actrice Nanette Edens debuteerde bij het Theater van het Oosten.

De basis voor De val is vorig seizoen gelegd tijdens een workshop en dit jaar is het werkmateriaal omgezet in een voorstelling waarbij Frans Strijards zich als coach op de achtergrond heeft gehouden. Niettemin heeft de enscenering van Ciggaars trekken van Strijards, zoals het enigszins uitvergrote spel en de vier wonderlijke types in het stuk die allemaal zo hun eigenaardigheden, afwijkingen of neuroses koesteren.

De handeling voltrekt zich op een warme zondagmiddag, in het flatje van Daniëlle en Anita. Terwijl Anita in de keuken een strandpicknick bereidt en verlekkerd vertelt hoe ze bij de slager altijd aan de lamsbouten mag voelen om zich te overtuigen van de kwaliteit, wacht Daniëlle, een nerveus wrak, vergeefs op een telefoontje van haar nieuwe geliefde. Intussen wandelt een gestoorde bovenbuurman in en uit die grijnzend laat weten dat hij zo alleen is. Even later krijgen ze ook nog bezoek van een zekere Heleen, een snelle carrièrevrouw die met Daniëlle wil onderhandelen over de aanbetaling van een huis dat ze samen zouden betrekken.

Al gauw wordt duidelijk dat de verlangens en behoeften van deze vier figuren in het geheel niet met elkaar sporen, uit eigenbelang hebben ze zich echter wijs gemaakt dat dit wel zo is. Het is grappig en tegelijk pijnlijk om te zien hoe men elkaar al dan niet opzettelijk misverstaat of op de verkeerde manier probeert te helpen. De ontknoping maakt een vrij abrupt eind aan het stuk, maar de acteurs hebben kunnen laten zien wat ze waard zijn. Het spel is levendig met komische uitschieters zoals de openingsscène waarin Daniëlle en Anita soapseries naspelen. De kracht van de voorstelling schuilt in de absurde overdrijving, regisseur en acteurs hadden dat aspect wat mij betreft nog meer mogen uitbuiten.

Voorstelling: De val. Idee: Frans Strijards; regie: Mariëtte Ciggaar; spel: Nanette Edens, Rians Gerritsen, Jan Kruit, Chris Tieleman. Gezien: 30/3 Rozentheater Amsterdam. Aldaar t/m 14/4. Res: (020) 5205320 of www.theatercompagnie.nl

    • Noor Hellmann