WIE IS WAAR

Fred van Putten (51) verruilt zijn baan in de hoofddirectie van DAF Trucks voor een vergelijkbare functie bij de Duitse vrachtwagenfabrikant MAN. Hij was en is belast met marketing en verkoop. Bij DAF Trucks zegt men niet blij te zijn met het vertrek van Van Putten naar München. Van Putten was salesmanager van het jaar 1998 en kent de truckmarkt en de klanten op zijn duim. Belangrijke informatie, die nu beschikbaar is voor MAN. MAN is internationaal een maatje groter dan DAF Trucks, alleen in Nederland (nog) niet.

De rust leek weergekeerd in de hogere regionen van uitgeverij Reed-Elsevier na het aantreden van bestuursvoorzitter Crispin Davis in 1999. Toch is niet elke topmanager er gelukkig, zo blijkt. Frans Visscher (47) – tot januari CEO van Elsevier Business Information in Europa – is vertrokken. Visscher zal vanaf 1 mei de praktijk `industrie' leiden bij de Amsterdamse vestiging van de internationale headhunter Korn-Ferry. ,,We zijn blij met zijn komst want de top-executives die wij benaderen worden graag aangesproken door iemand van hun kaliber'', zegt de Amsterdamse managing partner van Korn-Ferry, Hans Langeveld.

Jan Meurer (54) begon zijn loopbaan als postbezorger bij thuiskomende vrachtschepen in de haven. Over twee weken treedt hij aan als directeur van de Dienst Cabinepersoneel bij KLM, één trap onder de raad van bestuur. Hij geeft dan leiding aan alle 8.000 stewardesses. ,,Ze moeten met plezier werken en iets aankunnen met klachten van klanten want zij werken in de frontlinie. Ik ga de komende maanden veel vliegen en naar hen luisteren.''

Hij maakt op zijn 54-ste nog steeds carrière. ,,Ik ben blij dat ik op deze leeftijd niet als een zak vuil op straat wordt gezet. Ervaring is veel waard, gelukkig hebben ze dat ingezien.'' De gemiddelde leeftijd van de 8.000 stewardessen is 25 jaar. ,,Maar ik weet heus wat er onder jongeren leeft want ik train het hockey-elftal van mijn zoon.'' Meurer maakt nog altijd een 12-urige werkdag. Hij heeft gewerkt in onder meer de Verenigde Staten, Hongkong, Nigeria en Zuid-Afrika; zijn gezin is altijd meegegaan.

Vanachter zijn nieuwe bureau, op Schiphol, kijkt hij recht in de kamer waar hij in 1979 begon in de luchtvaartwereld bij Martinair. ,,Dat is een vreemd gevoel.''

Als eerste werknemer in de 264-jarige geschiedenis van Van Lanschot Bankiers heeft Arno Barens (43) de functie van Directeur Investor Relations, sinds maandag. Na de beursgang in 1999 moest de familiebank voor het eerst contacten leggen met investeerders over het eigen aandeel. Barens stelde toen voor aan de raad van bestuur dat íemand dat structureel zou gaan doen. Hij had ook een kandidaat in gedachte: zichzelf. Deze week is die functie officieel onmisbaar verklaard. Hij bewaakt het beurs-imago van de bank, die momenteel 1,5 miljard euro waard is. ,,Ik was al zeven jaar beleggingsstrateeg bij ons economisch bureau en was het gewend om visies over economische ontwikkelingen te presenteren aan beleggers.'' Hij kan ook helder schrijven, zegt hij, wat hij leerde bij De Nederlandsche Bank. Bovendien overlegde hij als beleggingsstrateeg vaak met de top van Van Lanschot. ,,Dat is essentieel als je het aandeel van een bedrijf verkoopt want je moet álles weten. Je mag nooit voor verrassingen komen te staan en de analisten en investeerders moeten vertrouwen dat jij van alles op de hoogte bent. Dat moet je ook uitstralen.''

Frederiek Weeda, personalia@nrc.nl