Newconomy verkoopt RealMapping

Het noodlijdende internetbedrijf Newconomy heeft een van zijn participaties, een belang in het bedrijf RealMapping, kunnen verkopen aan het Amerikaanse Quova. De verkoop levert geen contant geld op.

Newconomy krijgt een belang van 0,7 procent in Quova voor zijn belang van 15 procent in RealMapping. Dat kan waarschijnlijk pas verzilverd worden bij een eventuele beursgang van Quova.

Newconomy wilde geen toelichting geven op de transactie. Oprichter en bestuursvoorzitter Maurice de Hond heeft een `radiostilte' ingelast sinds hij terugkeerde na zijn schorsing.

Sinds het vertrek van interim-manager Kees Scholtes, die onderhandelde met nieuwe geldschieters, is De Hond zelf bezig met een reddingsplan. Waarschijnlijk maakt Newconomy volgens zijn eigen boekhoudmethode wel een `winst' op de verkoop, omdat de waardering van het belang in 0,7 procent in Quova op papier waarschijnlijk hoger is dan het oude belang in RealMapping. Newconomy boekt dergelijke waarderings-veranderingen als `winst'.

RealMapping is een internetbedrijf met dertig werknemers dat in een database bijhoudt waarvandaan mensen zich aanmelden op internet. Die informatie is bruikbaar voor de eigenaar van een website, bijvoorbeeld om de tekst en de advertenties aan te passen aan het land van de bezoekers.

,,We hebben samen met Quova een veel betere kans om marktleider te worden in de Verenigde Staten – een heel belangrijke markt'', zegt mede-oprichter Sjoerd van Gelderen van RealMapping. ,,Zij hebben net 21 miljoen dollar nieuw kapitaal opgehaald bij sterke partners als Softbank en VeriSign.''

Van Gelderen (30) wil niets zeggen over de waarde van de transactie die geheel in aandelen wordt betaald. RealMapping had ook niet direct geld nodig om verder te groeien.

,,Maar een van de overwegingen is wel dat de waarderingen voor technologiebedrijven in de Verenigde Staten veel hoger zijn dan in Europa. Als je gaat verwateren, dan kun je je cash beter uit de Verenigde Staten halen.''

Van Gelderen weet niet wanneer Quova, waar nu zo'n veertig mensen werken, naar de beurs gaat. ,,Het beursklimaat is nu niet goed, maar hun hele managementteam heeft al bij andere bedrijven laten zien dat ze zo'n proces aankunnen.''

RealMapping herkent internetgebruikers aan hun IP-adres. In Europa kan RealMapping daarmee vrijwel zeker zeggen uit welk land de gebruiker komt en in veel gevallen ook uit welke stad. ,,Maar dat is in Zuid-Italië wat moeilijker dan in Duitsland.''