Oplage kranten gedaald in vierde kwartaal

De oplage van de dagbladen in Nederland is in het vierde kwartaal licht gedaald, van 4,46 miljoen eind 1999 tot 4,41 miljoen exemplaren per dag in het afgelopen kwartaal. Vooral het Algemeen Dagblad van uitgever PCM is veel lezers kwijtgeraakt. De oplage daalde met bijna 7 procent van 362.000 tot 337.000. Ook de andere grote PCM-dagbladen behoorden tot de verliezers: de Volkskrant daalde van 350.000 tot 338.000 en NRC Handelsblad van 275.000 tot 270.000.

Concurrent De Telegraaf, met afstand de grootste krant van Nederland, daalde met 2.000 exemplaren tot 796.000. Grote winnaar was geen algemene krant, maar een gespecialiseerde. Het Financieele Dagblad boekte een stijging van 18 procent van 60.000 tot 71.000.

Dat blijkt uit cijfers van het Oplage-Instituut (HOI), een gezamelijke organisatie van uitgevers en adverteerders, voor het vierde kwartaal van 2000. De jaarcijfers komen op 14 mei. Op die jaarcijfers met het `gemiddelde bereik' van de kranten worden de advertentietarieven bepaald.

De cijfers bevestigen de trend dat kranten het moeilijk hebben in de concurrentiestrijd met andere nieuwsmedia als televisie, radio en internet. Daarbij hebben de dagbladen afgelopen jaar stevige concurrentie gekregen van de gratis tabloids Spits en Metro.

Ook zijn de PCM-kranten relatief veel lezers krijtgeraakt doordat het concern minder geld heeft besteed aan van goedkope proefabonnementen. ,,Dat verklaart het grootste deel van de dalingen'', zegt Jan Greven die bij PCM verantwoordelijk is voor de landelijke dagbladen. ,,Maar we willen de trend ombuigen. We zijn zowel bij het Algemeen Dagblad als bij de Volkskrant bezig met een heroriëntatie op de inhoud van de krant. ''