Ondoorzichtig

Tik... een steentje tegen de autoruit. Het is zomaar gebeurd. En dan ontrolt zich voor je ogen een opmerkelijk proces. Wat begint als een onooglijk kleine beschadiging – een splintertje of sterretje – groeit gestaag uit tot een scheurtje. Soms zelfs over de hele ruit.

Even slikken, maar iedere automobilist krijgt er mee te maken. Gemiddeld eens in de tien jaar. Alleen in ons land spreek je al over een half miljoen reparaties per jaar. De groei zit daar trouwens nog aardig in. Meer auto's maken meer kilometers. Bovendien houdt het nieuwe `open' ZOAB bekwaam steentjes vast en is de trefkans ook letterlijk groter omdat nieuwe automodellen grotere ruitoppervlakken hebben. Volgens specialist Carglass moet je aan 14 procent meer glas denken.

Daar komt bij dat autoruiten tegenwoordig muurvast verlijmd zitten. Ze brengen verband in de carrosserie. Een autoruitschade is dus veel meer dan een irritant cosmetisch probleem. Ook de veiligheid is in het geding, in meerdere opzichten zelfs. Een gescheurde ruit beschermt minder goed – dat spreekt – en misschien moet je zelfs naar de torsiestijfheid van de auto kijken. Reparatie is een belangrijk onderwerp. Het goede nieuws: meer dan driekwart van de automobilisten is tegen ruitschade verzekerd.

Hoe? Doorgaans via hun WA Plus of Casco polis. Als de ruit gered kan worden, is dat voor de consument veelal gratis, terwijl bij een nieuwe ruit vaak een eigen risico in beeld komt. Tot maximaal 500 gulden. De no-claim korting blijft meestal intact, je kunt er zelf immers weinig aan doen.

Helaas verschilt de regeling per verzekeringsmaatschappij. Iets om uit te zoeken als er niet automatisch een servicepasje met de groene kaart of polis is meegestuurd. Een nieuwe voorruit kost uiteindelijk tussen de 800 en 1000 gulden. En soms meer als er verwarming of een antenne in zit. Een gemiddelde reparatie kost de verzekeraars 450 gulden. Het brengt de totaalrekening voor hen op een kleine 200 miljoen gulden per jaar. Ze zijn dus hele goede klanten van grote landelijk opererende specialisten als Carglass. Met bijbehorende kortingen, mag je aannemen.

Hoe dan ook: de automobilist vindt op een servicepasje de telefoonnummers van de helpdesk. Waarna de reparateur in het geval van Carglass desgewenst thuis of voor de werkplek komt voorrijden. Zelfs gemakzucht kan geen hindernis zijn. De reparatie is ook een pijnloze operatie, een kwestie van hars inbrengen en polijsten, zodat de ruit niet verder kan scheuren. Dat verklaart het opvallende enthousiasme van de verzekeraars: repareren is goedkoper dan een nieuwe ruit.

Praktische tip: plak na de `tik' snel een stukje tape over de beschadiging, om vuil buiten te houden. Dat vergemakkelijkt de reparatie. Op het servicepasje zit daarvoor een speciaal stickertje, zodat je het telefoonnummer letterlijk voor je neus hebt. Probeer het dan maar eens te vergeten.

Snelheid was toch al geboden. Vooral bij extreem weer treedt enorm veel spanning in het glas op, waardoor het scheurtje tot 3.000 maal sneller groeit. Aan de buitenkant heerst in de snijdende rijwind een intense kou van tientallen graden onder nul, terwijl we binnen warme lucht blazen om hem te ontdooien. In de zomer werkt het net omgekeerd. Koele airco-lucht binnen, terwijl de ruit buiten in de zon heeft staan bakken.

Snel repareren voorkomt extra schade. Maar wat is het verhaal wanneer de ruit wordt vervangen? Antwoord: duidelijk minder doorzichtig. Vaak is het ook wel verzekerd, maar de aanpak verschilt per verzekeringsmaatschappij. De no-claim is een aandachtspunt en er worden eigenrisicobedragen tussen de nul en vijfhonderd gulden gevraagd. Tot nu toe was 150 gulden een veelgehoord gemiddelde, maar met de komst van de Euro lijkt menig maatschappij voor een mooi rond bedrag van 100 Euro te gaan. Zo'n 220 gulden dus. ?

Door de consumentenbril bezien is het de moeite waard om voor montage van een nieuwe ruit even twee stappen achteruit te doen en de mogelijkheden rustig te bekijken. Een telefoontje naar wat merk-dealerbedrijven leerde ons bijvoorbeeld dat die niet zelden `mee willen bieden' als je fijntjes aangeeft dat de plaatselijke autoruitenspecialist een deel van het eigen risico voor zijn rekening neemt. Onderhandelen is kennelijk mogelijk. De moeite waard, zéker als blijkt dat je de hele boel onverhoopt zelf moet betalen.

Een iets minder bekende partij die een rol kan spelen, is de Glasgarage. Die komt weliswaar niet voor de deur, maar biedt in een aantal gevallen wel aan het complete eigen risico als korting te geven.

    • Rob van Ginneken