Meteen naar de auto

Bij wedstrijden van Vitesse zijn de problemen met voetgangers nog wel te overzien. Dan heeft het publiek genoeg aan de vierduizend parkeerplaatsen op het terrein van het Gelredome. Maar zodra dit Arnhemse evenementenparadijs wordt gebruikt voor popconcerten van de Spice Girls of Bruce Springsteen of voor internationale wedstrijden, dan komt de veiligheid in het geding.

Niet iedereen kan rondom de tribunes van het levenswerk van Karel Aalbers zijn auto stallen. De automobilisten maken gebruik van de parkeerplaatsen bij de Rijnhal, schuin tegenover het Gelredome en daarvan gescheiden door het overvolle Nijmeegse Plein, waar de autosnelweg uit Nijmegen eindigt. Anderen parkeren hun auto in de garage van winkelcentrum Kronenburg, ook aan de overkant van de weg.

Hoe krijg je die wandelende automobilisten zonder kleerscheuren van en naar het stadion? Daarover breekt verkeerskundige Ben van der Sman van de gemeente Arnhem zich al jaren het hoofd. Sinds de opening van het Gelredome, drie jaar geleden, blijken bezoekers liever de drukke verkeerswegen rondom het stadion over te steken dan dat zij een looproute door een woonwijk volgen die de gemeente heeft uitgedokterd.

De discussie kwam in een stroomversnelling toen eind vorig jaar een 49-jarige man die op de busbaan liep, werd geschept door een bus en om het leven kwam. Sindsdien regent het plannen op het stadhuis.

Het liefste wil de gemeente, daarin krachtig gesteund door de provincie Gelderland, boven het midden van het verkeersplein een plateau bouwen dat de Rijnhal, Kronenburg en het Gelredome met elkaar verbindt door loop- en fietsbruggen. Kosten: vijftien miljoen gulden. De Gelderse gedeputeerde Johan De Bondt: ,,Als u wel eens naar een voetbalwedstrijd gaat, dan weet u dat de meute zonder op het verkeer te letten de kortste weg naar de auto kiest. De kortste weg is diagonaal over het kruispunt. Dus ligt het voor de hand daar een brug te bouwen. Ik heb meteen vijf miljoen gulden beloofd, hoewel de provincie eigenlijk niets met voetpaden te maken heeft. Ik zou zeggen: bouwen maar.''

Maar zo eenvoudig gaat dat niet, laat wethouder Jansje Bouman (GroenLinks) weten. ,,Wij zitten nog met een gat van tien miljoen en dat kunnen we niet uit de hoed toveren.''

Haar verkeerskundigen hebben bedacht dat er in elk geval snel een tijdelijke oplossing moet komen, ook al omdat de politie wil stoppen met het tijdrovende begeleiden van wandelaars.

En nu maar wachten op geldschieters voor de majestueuze voetgangerstraverse boven de razende auto's. Bij het Gelredome valt niets te halen, zeggen betrokkenen. Het Gelredome bevestigt dat. ,,De veiligheid van onze bezoekers staat voorop en dat is de verantwoordelijkheid van anderen'', aldus een woordvoerder. Aan Van der Sman de taak om de brug hoe dan ook financieel rond krijgen. Dat valt niet mee, zegt hij. ,,Ik was erg blij toen De Bondt ons vijf miljoen gulden aanbood. Maar misschien hadden we gewoon meer moeten vragen.''