Een slim gebouwd zeefort

P&O Nedlloyd heeft het grootste `droge ladingschip' in gebruik genomen dat onder Nederlandse vlag vaart. De Stuyvesant is met name een `slim' gebouwd schip.

Een schip waarvan de twaalf cilinder Sulzer-dieselmotor bij topsnelheid per minuut 1.200 bierglazen stookolie verbruikt. En dat als een soort varend fort beveiligd is tegen piraterij. De Brits-Nederlandse rederij P&O Nedlloyd heeft met de doop afgelopen vrijdag op de Maasvlakte van de P&O Nedlloyd Stuyvesant het grootste droge ladingschip dat vaart onder Nederlandse vlag in gebruik genomen.

Het containerschip, gebouwd bij Hyundai in Zuid-Korea, is voorzien van de modernste snufjes. Het is op één centimeter na 300 meter lang, bijna 43 meter breed en heeft een topsnelheid van bijna 25 knopen (45 kilometer). De Stuyvesant vaart met een 17-koppige bemanning.

Alleen al vanwege de snelheid die het schip kan ontwikkelen zullen zeerovers het wel uit hun hoofd laten de zeereus op volle zee te enteren. Niettemin vaart de P&O Nedloyd Stuyvesant voor een groot deel in de wateren van Zuid-Oost Azië, waar piraterij met de regelmaat van de klok voor komt. Maar zelfs al zouden piraten er in slagen het schip te enteren dan wacht hen een onaangename verrassing. Hoofd nieuwbouw van P&O Nedlloyd Hans Huisman legt uit dat de ingangen tot de bemanningsverblijven op het nieuwe schip tot een minimum zijn beperkt en de stalen deuren zijn uitgerust met een nieuw soort grendeltechniek ,,Met een paar van die ingrepen kun je nieuwe schepen toch steeds weer iets veiliger maken'', zegt Huisman.

De P&O Nedlloyd Stuyvesant kan 6.802 containers van twintig voet vervoeren en is daarmee het grootste containerschip van de Brits-Nederlandse rederij, na het Deense Maersk/SeaLand de op één na grootste containerrederij ter wereld. De Stuyvesant is de eerste in een serie van vier schepen die P&O Nedlloyd dit jaar aan haar vloot toevoegt. Ze krijgen alle vier de naam van een ontdekkingsreiziger. Na de Stuyvesant volgen de Shackleton, Houtman en Cook.

Bij de doop waren ondermeer P&O-topman Lord Sterling en Nedlloyd-topman Leo Berndsen aanwezig. Het is de bedoeling van zowel Sterling als Berndsen P&O Nedlloyd zo snel mogelijk naar de beurs te brengen in Amsterdam, Londen en later ook New York en Hongkong. Berndsen heeft de constructie bedacht de vijftig procent aandelen in de containerrederij te ruilen tegen aandelen koninklijke Nedlloyd, dat vervolgens wordt omgedoopt in P&O Nedlloyd. P&O wordt dan grootaandeelhouder in de holding P&O Nedlloyd. Sterling probeert in Engeland de aandeelhouders warm te maken voor deze `omgekeerde overname'. Nedlloyd hoopt de aandeelhouders op de jaarvergadering van 9 mei in Rotterdam nader over dit onderwerp te informeren.

    • Marc Serné