Gretig

In blauw en krijtstreep stonden de komende en de gaande man gisteren zij aan zij. Scheidend Philips-president Boonstra maakte stralend grappen en grollen. Aanstaand president Kleisterlee etaleerde zijn kennis.

Videocompressie? Spraakherkenning? Philips in Duitsland? Een dikke maand voor zijn aantreden als topman beantwoordde hij de vragen gretig en in detail. Niet voor niets heeft Kleisterlee bij het concern al een carrière van bijna een kwart eeuw achter de rug.

Close, fix or sell, was het motto van Cor Boonstra, maar ook Philipsman Kleisterlee heeft beloofd dat probleemgevallen met harde hand zullen worden aangepakt. Bedrijven zonder sterke marktpositie, die langzaam groeien en niet winstgevend zijn, hebben intern al een waarschuwing gekregen.

Boonstra gaf de bleeders een jaar de tijd en verkocht in vier jaar tijd honderd bedrijven. Die grens zal Kleisterlee zeker niet halen. Hij is binnengehaald om het bedrijf te laten groeien, met de verkoop van nog eens honderd bedrijfsonderdelen zou Philips geheel verdwenen zijn.

Kleisterlee zal het niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit moeten zoeken en als hij de mobiele telefoons in de verkoop gooit zou hij Philips veranderen als nooit tevoren.

Of niet? Onder Jan Timmer gaf het bedrijf begin jaren negentig de productie van mobieltjes stilletjes op. In 1995 maakte Philips op dit terrein een grootse rentree.