Dirigent Traub triomfeert alsnog

In één maand maakt de Israëlische dirigent Yaron Traub (36) zijn debuut bij twee Nederlandse orkesten. Bij het Radio Filharmonisch Orkest leidde Traub een programma rond de Negende symfonie van Dvorák, deze week is hij bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest te gast voor een zwaar beladen romantisch programma met werken van Wagner, Strauss en Rachmaninov.

De relatie tussen het Nederlands muziekleven en Yaron Traub, oud-assistent van Daniel Barenboim in Bayreuth, is opmerkelijk. In 1992 werd Traub op de Internationale Dirigenten Meestecursus in Hilversum geselecteerd voor het slotconcert. Op het Kondrasjin Dirigentenconcours in 1998 drong hij niet door tot de finale, maar beloonde het Radio Filharmonisch Orkest hem niettemin met de orkestprijs van een gastoptreden. Traub incasseerde die prijs met een zeer succesvol debuut.

In De Doelen presenteerde Traub zich gisteravond voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een zeer divers programma. Wagners voorspel tot de eerste akte van Lohengrin is alleen al door de etherische beginmaten een gewaagd werk om de samenwerking met een orkest mee te beginnen, maar na een wat troebel begin realiseerde Traub hier beheerst en met een oergevoel voor theatrale spanning een gedroomde, ongrijpbare intensiteit.

Voor het Tweede pianoconcert van Rachmaninov zegde de zelden met orkest spelende pianist Igo Pogorelich helaas af vanwege een mentale inzinking. Hij zal ook zijn geplande recital in De Doelen op 22 april niet spelen, en werd gisteravond vervangen door de Georgische pianist Alexander Toradze.

Hoewel Rachmaninovs Tweede pianoconcert veel theater verdraagt, bleek de aanpak van Toradze erg extreem. Hijgend, percussief de pedalen bedienend en al bij het mokerende begin als door bliksem getroffen van zijn kruk verrijzend, versterkte Toradze vooral de uiterlijke kenmerken van het Tweede pianoconcert. Yaron Traub poogde met een fijnzinnige benadering van het orkest de muzikale maat vast te houden, maar bewees zijn muzikaliteit vooral in zeer originele en geconcentreerde uitvoeringen van de symfonische gedichten Tod und Verklärung en Till Eulenspiegels lustige Streiche van Richard Strauss.

Met bedrieglijk `natuurlijk' ademende melodieën en een aangrijpende nervositeit in Tod und Verklärung, hoekig exacte ritmes en een haast ouderwets pralende strijkersgroep in Till Eulenspiegel en een overtuigende originaliteit in de details overall — wanneer een jong dirigent als Traub al bij zijn eerste kennismaking met een orkest in staat is musici zó te inspireren en daarnaast beschikt over de lef en de visie om te ontroeren én te verassen, mag men hopen op een snel vervolg.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yaron Traub. Gehoord: 28/3 De Doelen, Rotterdam. Herh.: 29 en 30/3 aldaar.